Tänkte höra om jag tänker rätt angående mitt pensionssparande?
Jag har ett privat pensionssparande (Isk) där jag månadssparar i fonden DNB global indeks s som jag haft i något år. Vad tycker ni om det? Räcker det bara med den fonden för privat pensionssparande?
För min tjänstepension/avtalspension har jag Handelsbanken SAF-LO.
Där placeras pengarna i olika Multi Asset fonder från 100 - 25 med en avgift på 0,2 - 0,25.
Det blev detta alternativet genom att jag har Handelsbanken som bank.
Vad tycker ni om detta val?
Alla dessa multi asset fonder som jag kan se på handelsbankens fondlista har betydligt högre avgifter än 0.2 - 0.25. Dessutom är de generellt ganska förvirrande och fond-i-fond. Jag hade personligen antingen flyttat tjänstepensionens innehav till en plats där du kan köpa en av de typiska globala indexfonderna med låga avgifter direkt. Alternativt flyttar du till en motsvarande global fond hos handelsbanken (t.ex. Handelsbanken Global index criteria 0,43% avgift). Den avgiften är dock också dyr enligt mig.
Glömde svara på det första du skrev, DNB global indeks fungerar alldeles utmärkt på ISK hos Avanza. Den finns med billigare avgift hos Montrose men det är inte en stor skillnad (0,16% hos Montrose och 0,21% hos Avanza)
Jo dom är betydligt dyrare om man kollar på Handelsbanken. Men jag har rabatt på avgiften så den ligger på 0,2 - 0,25. Har du lust att tipsa om något annat alternativ Handelsbanken Global index criteria? Tycker samma som dig att den är lite för dyr.
Om det stämmer att du kan få den avgiften så hade jag lagt allt i multi asset 100 då, eftersom du förmodligen inte vill exponera dig mer mot räntor förens du är pensionerad. Helt upp till egen riskbenägenhet dock. Dubbelkolla så att det faktiskt är 0,25% som är totala avgiften du betalar. Dels har de förvaltningsavgift sen har de även transaktionskostnader och andra avgifter.
Verkar inte som det finns så många andra alternativ hos handelsbanken men annars får du kolla var du har möjlighet att flytta din tjänstepension och hitta motsvarande global indexfond där.
Multi asset 100 har även presterat sämre jämfört med länsförsäkringar global indexnära eller DNB Global indeks S så jag avråder. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning förstås.
Det är placerat i Multi asset 100 tills jag fyller 55 år sen flyttas det till Multi asset 75 osv. Har kollat det och dom säger att den enda avgift dom tar ut är förvaltningsavgiften på 0,2 - 0,25. Har du några synpunkter på att den är aktivt förvaltad?
Ja, en aktivt förvaltad fond borde prestera bättre än en passivt förvaltad global indexfond annars ser jag ingen poäng i det. Som sagt, jämför historisk avkastning på Multi asset 100 med en global indexfond på Avanza . Jag hade inte heller velat trappas ner till Multi asset 75 vid 55 år med tanke på medellivslängden för män i Sverige.
Historisk avkastning på en fond eller aktier säger inget om framtida avkastning. En aktivt förvaltad fond presterar ofta sämre än indexfonder. (i de flesta fallen)
Ja jag håller med och skrev samma sak tidigare, mitt inlägg var således inte ämnat att förespråka aktiv förvaltning. Trodde det var underförstått. Men tydligen inte, enligt @mBard@Singlemalt känns inte som ni läste det tidigare inlägget.
Har den redan hos Handelsbanken för en avgift på 0,2. Dock så får man inte fram DNB global indeks s om man bara söker på Handelsbankens fondlistor. Men om man loggar in så får man fram den.