Jag har min tjänstepension hos Handelsbanken liv i en entrélösning som heter Multi asset 100 som jag inte känner mig nöjd med. Den har en rabatterad total avgift som ligger på 0,41% och är aktivt förvaltad.
Jag vill inte börja flytta min tjänstepension från Handelsbanken utan söker en annan fond från deras utbud.
Jag har kollat runt lite och det bästa alternativet jag hittar är Handelsbanken global index criteria. Den totala avgiften ligger på 0,43% men då får man tydligen rabatterad avgift om man placerar sin tjänstepension där.
Vad tycker ni om den fonden? Kanske det finns någon bättre fond än den i Handelsbankens utbud?
Hade också min tjänstepension hos Handelsbanken förut men bytte till Avanza tidigare i år, jag kan verkligen rekommendera det. Där kör jag på Avanza auto 6 som bara sköter sig själv, men vill jag mot förmodan pilla så finns möjligheten.
Du bör flytta din tjänstepension från Handelsbanken så fort som möjligt om du kan. Jag gjorde precis detta själv så jag upptäckte att förutom fondavgifterna så finns en avgift på 0.65% på kontonivå extra bara för att pensionen är på ett konto där överhuvudtaget. Andra aktörer som exempelvis Avanza har inte denna bedrägliga avgift. De kallar denna avgift “kapitalavgift" och är dold långt inne på deras hemsida så att man knappt kan se den.
Din avgift hos handelsbanken för denna fonden är alltså 1.06%.
Jag gjorde en uträkning i mitt fall för detta och att stanna hos handelsbanken från idag (35år) till pension vid 65 år hade kostat mig flera miljoner i kombination av extra avgifter och missad avkastning pga dessa avgifter.
Det är helt klart värt besväret att flytta pensionen för att tjäna flera miljoner!
Detta är något jag bara lyckats hitta när jag är inloggad som företag på sajten, hittar inte vart det syns som privatperson just nu, men avgiften är för mitt privata konto, De visar inte upp informationen någonstans jag kunnat se för privatpersoner, eller så är det dolt nånstans där det är svårt att hitta det. Men jag har varit i kontakt med banken och försökte få bort denna avgift, dom erbjöd att sänka den till 0.3%, även fast jag sa att om dom inte sätter den till 0 så byter jag, så jag flyttade till Avanza.
Såhär ser det ut inloggad som företag och gäller för Handelsbanken Liv:
Jag var ganska säker på att jag inte hade den där kapital avgiften, och det hade jag inte heller. Utan jag har bara en total fondavgift på 0,25% och den fasta årliga avgiften har dom slopat. Men stort tack ändå för tipset!
Avgiften går som sagt inte att se som privatperson (Iallafall inte vad jag kunde hitta).
Och med tanke på hur korkade dom va och inte tog bort avgiften för att hålla kvar mig som kund och lät mig fortsätta betala fondavgifterna har jag väldigt svårt att tänka mig att någon annan skulle ha 0% på dessa avgifter.