Relativt ny på forumet och har tack vare Rika Tillsammans börjat se över mitt privata sparande och mina tjänstepensioner.
Sitter med en individuell pensionsförsäkring pga löneväxling med ett kapital på ca 750 000:- i dagsläget.
Företaget jag är anställd hos har valt att avsätta kapitalet till Handelsbanken.
Jag eller om det var företagets VD valde för många år sedan att placera försäkringen i ”Pension 70 - Pension & Försäkring”.
Läser jag på produktbladet och förstår det korrekt så har ovan nämnda försäkring en förvaltningsavgift på 0,35%.
Vid köp tas det ut en löpande kostnad på 0,35% och en transaktionskostnad på 0,01%.
Jag funderar på att flytta kapitalet till Avanza. Vad jag fått till mig så ska detta gå alldeles utmärkt.
Fonder jag sneglar på är deras egna Avanza Global samt Länsförsäkringars Global Indexnära.
Jag har några frågor kopplat till ovanstående och skulle bli oerhört tacksam för svar på mina frågor. Tips på andra Globala Aktie Index fonder som skulle kunna vara aktuella i mitt fall tas gärna emot.
Är det någon som har koll på om jag förstått avgifterna på HB Pension & Försäkring korrekt?
Kontakta Handelsbanken för deras fullständiga villkor. Det är många detaljer som göms i villkoren som skiljer företag emellan exempelvis återbetalningsskydd.
Det beror på villkoren.
Det tillkommer skatt på utdelningarna inom Avanza Global vilket gör att den totalt sett är dyrare än LF Global Index.
Du skriver att jag ska be om fullständiga villkor.
Nu känner jag mig dum men det bjuder jag på
Vad talar villkoret om som är värt att veta?
Om jag får gissa så handlar villkoren om när jag kan börja ta ut pensionen och på hur lång tid, om uttaget kan pausas m.m. Dom detaljerna känner jag till. Vad mer kan jag vinna på att begära ut och sätta mig in i de fullständiga villkoren?
Själv har jag valt bort återbetalningsskyddet så det är inte aktuellt.
Du skriver även att det tillkomme skatt på utdelningen inom Avanza Global men inte på LF Global Index. Vad beror den skillnaden på?
Du har information för att jämföra de med varandra. Vill du fokusera på några detaljer och känner dig trygg med det behöver du inte kolla upp mer än det.
Avanza Global är registrerad i Luxemburg med högre källskatt på mottagna utdelningar. Det gör att den totala slutgiltiga avgiften för fonden blir högre än för den svenskregistrerade LF Global Index.
Efter en riktig undersökning så visade det sig att Handelsbankens totala avgift var strax över 1%. Företaget jag är anställd på godkände löneväxling till Avanza så nya avsättningar har skett dit sedan september och HB hamnade i fribrev.
Begärde en flytt från HB till Avanza och då jag inte hade återbetalningsskydd fick jag lämna en massiv hälsodeklaration. Denna lämnades in för 2 månader sedan och så sent som torsdags hade flytten gått igenom till Avanza