Tjänstepension hos SHB - hjälp mig välja fonder

Hej,

Jag har min nuvarande fonddel av tjänstepensionen (ITP) hos Handelsbanken i deras entrélösning med en avgift på 0,13% enligt nedan:

Handelsbanken Global Tema - 40%
Handelsbanken Tillväxtmarknad Tema - 20%
Handelsbanken Sverige Selektiv-SEK - 40%

Är detta en OK lösning (fonder samt fördelning) eller har ni förslag på andra fonder inom Handelsbankens utbud för ITP 2018?

Det verkar vara skralt med indexfonder i deras utbud samt jag funderar lite kring om det är för stor home bias i entrélösningen.

Stort tack på förhand!

Vad har de för övriga avgifter förutom fondavgidten på 0,13%?

Ibland tillkommer både fasta och rörliga avgifter/skalavgifter.

I övrigt ser väl portföljen okej ut. Väldigt mycket Sverige (40%) men det verkar vanligt i andras entrelösningar också.

Det ska inte vara några andra avgifter enligt deras Frågor och Svar på hemsidan:

Handelsbanken ITP Balanserad är vår entrélösning. Avgiften för ITP Balanserad är 0,07-0,13 procent. Du betalar inga andra avgifter. Även våra övriga utvalda fonder har låga avgifter, något som i längden påverkar din pension.

OK toppen, tack för hjälpen. Funderar lite på att byta ut Sverige Selektiv-SEK till Sverige Index Criteria för att åtminstone få in en indexfond i portföljen. Då hamnar dock avgiften på hela portföljen på 0,216% för att jag går ur entrélösningen om jag behåller samma fördelning.

Sjukt låg avgift! :grinning::+1:

Orsaken att välja en indexfond är i huvudsak för den lägre avgiften. Så om du redan har låg avgift så finns det ingen bra anledning att byta.

Det enda du kan kolla är om de fonder du har är breda dvs har många innehav. Gärna lika många olika aktier, eller hyfsat nära, i den rabatterade aktiva fonden som i index varianten.

Jag hade inte bytt om det orsakar högre avgift så länge antalet innehav är hyfsat lika.

40% Sverige är såklart mycket jämfört med RT modellportföljer men enligt andra är det inget problem. Andra menar på att Svenska börsen är väldigt global eftersom vi har många stora fina bolag som säljer globalt. Fördelen är att man upplever det som en lägre valutarisk med aktierna noterade i SEK.

Själv väljer jag gärna runt 20% Sverige men skulle nog kunna leva med 40% om det gav mig lägre avgift :slight_smile:

Vilken tajming med ditt inlägg för min del. Skulle i princip fråga precis samma sak. Tackar. :+1:

Hur går dina tankar nu? Ligger du kvar som tidigare eller blir det justering, och i så fall - hur tänker du? :slightly_smiling_face:

ITP-utbudet är bra hos Handelsbanken. Flera intressanta fonder med låg avgift t.ex amerikanska småbolag, 0,23%, Svenska småbolag 0,30% och Hållbar energi 0,23%,

Beror på vilket avtal man har. Jag har ITPK 2018 och då finns det bara 14 fonder att välja på. Ingen fastighetsfond, ingen teknologifond. Avgifterna är ointressanta för mig, utbud med högavkastande fonder är viktigast. Det man kan hoppas på är att Hållbar Energi går bra.

Ja, det är en grymt bra avgift :smile:

Toppen, tack för råden. Ska se över innehaven vid tillfälle, är ny på detta så inte exakt säker att jag gör rätt jämförelse. Det ser ut som att av de 14 indexfonderna som är tillgängliga inom ITP 2018 så finns det bara en indexfond (Handelsbanken Sverige Index Criteria).

Ja exakt, jag hade också tänkt mig att 20% Sverige var lite mer rimligt. Det är väl det som man har på Lysa exempelvis. Ska kolla upp om det är så att man kan leka runt med fördelningen inom entrélösningen utan att det påverkar avgiften.

2 gillningar

Se svaret till JFB ovan :slight_smile:

Exakt det är endast 14 fonder som är tillgängliga inom ITP 2018 hos Handelsbanken (hittas på länken i mitt första inlägg i tråden). Lite lurigt kan jag tycka som är ganska ny här på RT att avgifterna är så låga samtidigt som knappt finns några indexfonder att välja.

Det är väl långt kvar till pensionen så varför inte välja minst en småbolagsfond? I första hand Svenska småbolag sedan Amerika småbolag och sist Europa småbolag.

Tack för tipset! Ser ut att vara en välgenomtänkt portfölj. Skulle du säga att detta är det närmaste man kan komma i att efterlikna en global indexfond / Lysa-portfölj via Handelsbankens ITP1-utbud?

Ja, jag har 25+ år kvar till pension så det är ett bra förslag. Tittar man på @Robert88 portfölj ovan så har han samma tänk.

Det jag behöver landa i är att det är värt att dubblera avgiften för att bygga mig en egen portfölj eller om entrélösningen ger mig en fullgod lösning. Jag har än så länge för dålig kunskap och intresse för att kunna sätta ihop och underhålla en portfölj själv så jag börjar landa i att tjänstepensionen får ligga kvar i entrélösningen ett tag till.

1 gillning

Jag tycker nog att entrelösningen ändå är helt okej bra för det låga priset :slight_smile:

Tveksamt om en portfölj för dubbla avgiften kommer prestera särskilt mycket bättre på lång sikt.

Nej, det är nog bättre att köra med en globalfond+EMfond och Sverigefond. Alltså göra om handelsbankens entrelösning genom att minska Sverige delen och lägga den på globala fonden.

Min uppsättning är en global småbolagsportfölj, då jag har 25+ år kvar till pension anser jag att mer risk är befogat. Småbolag har historisk genererat högre avkastning och kombinerar man det med 15-20% räntor är det ännu bättre riskjusterad avkastning, du kan läsa mer om min portfölj i länken.
Kom även ihåg att detta är hälften av din tjänstepension. Tillsammans med den traditionella halvan och om du väljer Alecta utgör aktiedelen 80% av totalen.

Det jag kan ha lite FOMO över i en globalfond är FAANG bolagen och det löser jag genom teknikfond till billig avgift i premiepensionen. Annars har jag gott om FAANG bolag i privatsparandet. Återigen viktig att se helheten av pensionssparandet.

Global Tema med 83 bolag, tillväxt tema med 89 och Sverige selektiv 26 bolag känns lite smalt kanske.

Småbolag har generat mer i avkastning historisk.

Jag har tjänstepensionen i Handelsbanken med SAF-LO. Några fler fonder att välja på, 23 st.
Just nu har jag
Handelsbanken Global Tema - 40%
Handelsbanken Asien Tema - 20%
Handelsbanken Svenska Småbolag - 20%
Handelsbanken Amerika Småbolag - 20%

1 gillning