Tjänstepension hos SHB - hjälp mig välja fonder

Menar du att de rabatterade avgifter på denna sida inte stämmer?

Har du källa på det och hur kan du kommit fram att du betalar mer i avgift?

Hej,

När jag tecknade trodde jag att den rabatterade avgiften för exvis global tema var 0,23. När jag undersökte detta såg jag att den var 1,17. Jag ringde och frågade om detta och efter ett tag fick jag svar att om man väljer fonder själv är det de avgifterna som gäller (1,17), men om man använder sig av deras entrelösning är det en sammanlagd avgift på 0,13-0,07.

1 gillning

Det låter jätte märklig. Deras entrélösning ITP Balanserad består av tre fonder som redovisas i länken nedan.

Vad är syftet med att redovisa Rabatterad förv.avg för resten av deras ITP 2018 fonder? Samma rabatterade avgift finns även redovisad hos Collectum.

Hur kom du fram till 1,17%? Tar du 1,4% som är ordinarie avgift minus 0,23%?
0,23% tolkar jag som den totala rabatterade avgiften och inte att du har 0,23% i rabatt mot ordinarie. Jag lär nog inte vara ensam om den tolkningen som redovisas hos Collectum hoppas jag!

Ja, jag tyckte att det lät märkligt så därför kontaktade jag dem. Jag hade valt fem olika fonder men när jag gick in på fonderna på mitt konto så var avgiften tex 1,17 och inte 0,23 (som jag trodde). Vad de antagligen menar är att rabatten är 0,23. Med andra ord j-t otydligt.

Blev rätt störd på det där men orkade inte byta bolag så jag bytte till itp balanserad som har en ok fördelning för mina behov.

Jag har nu varit i kontakt med HB. Avgiften man betalat är enlig listan under kolumnen Rabatterad förv.avg.

Galet att vi fått olika besked. Jag lämnar inte ngt åt slumpen och jag fick försäkrat av Handelsbanken att det förhöll sig så som jag beskrev. Positivt naturligtvis med det besked du fått men det gör mig grinig då jag bytte placering på grund av det besked jag fått. Ska kolla själv en gång till nästa vecka,

1 gillning