Har sedan 65 år tagit ut per månad av min avtalspension som jag har på Handelsbanken Liv.
Satte utbetalning på 12 år. Fick tyvärr inte den rådgivning jag önskade och behövde i placeringsväg. Blev inte så stor summa till 65 årsdagen
Flyttade över på inrådan av rådgivaren på Handelsbanken , från det som jag hade sedan tidigare på AMF. Folksam , kom inte ihåg nr 3 ,ett Pensionspar på Handelsbanken
4 konton blev det och Kort räntefond A 1 på samtliga.
Samt en ytterligarefond i varje konto där tidigare belopp flyttats över till Korträntefonden i
Får info om att dessa fonderna har kostat ung 4000kr 2022.
Tycker det är för stor kostnad. Pratat med banken och bett om att få en fond istället för 4 fonder.
Går inte. Går inte att ändra. Förklaringen som banken gav förstod jag inte.
Det handlade om ingånga avtal för varje summa. Om jag förstod rätt.
Är det någon som har samma erfarenhet ,
Är det så illa att det inte är möjligt att ändra 4 fonder till 1 fond för utbetalning?
Om det är 4 olika tjänstepensioner med 4 olika arbetsgivare (som står som försäkringstagare) så går de inte att lägga ihop. Det räcker t.o.m. att det är från olika legala bolag inom samma koncern så går det inte ens då att lägga ihop.
Å andra sidan, 4 olika är inte så illa. Jag och min fru har 20 olika konton på en massa olika banker. Måtte man inte bli senil i förtid för då kommer vi aldrig klura ut uttagen
Sen är det ju väldigt försiktigt att sätta allt i en kortränte fond. Risken är snarast att inflationen äter upp köpkraften. Uttaget är ju ändå i 12 år. Handelsbanken kort räntefond A1 lär inte ge mycket avkastning. Fördelen är att dina utbetalningar inte varierar så mycket månad för månad vilket kanske är ditt krav.
Om du kan/vågar så skulle jag nog personligen plancerat lite mer för att få avkastning men då med risken att utbetalningarna kan gå ner om det blir en börskrasch.
Det är nog allokeringen mellan aktier, korta räntor och obligationer som jag hade pratat med ”rådgivaren” om (tänk dock på att rådgivare egentligen är säljare med en annan titel, och inte ovanligt de säljer på bankens egna fonder som oftast är dyrare)
Lite idéer. Vanguard är en stor amerikansk fondfirma som föreslår typisk fördelning av kapitalet i pension enligt bilden längst ner.
Förenklat är det även långt in i pensionen
30% aktiefonder (tex 20% globalfond och 10% Sverige)
50% obligations fond
20% korta räntor (som du i nuläget har 100% i)
Detta för att få en vettig avkastning som kan skydda mot inflationen utan att för den sakens skull att utbetalningarna varierar för mycket eller går ner mycket i en krasch. Med 30% aktier och en större börskrasch på 50% så är nog den risken man ska ta hänsyn till att utbetalningarna mitt i en krasch kan gå ner med 15% eller så. Å andra sidan får ditt kapital chansen att hålla stången mot inflationen så det du får utbetalt om 10 år kan köpa ungefär samma varor som du kan köpa för pengarna idag. Lite att fundera på?
Handelsbanken har säkert både egna och andra bolags fonder som du kan placera i med en fördelning som ovan. Det beror på dina olika avtalspensioner och vilka fonder som är tillgängliga. Jag har sett på Handelsbankens fondlista att de har både AMF räntefonder (både kort och lång/obligation) som är billigare än den du har nu. Även sett att de har tex Länsförsäkringar Global index (bred och billig) samt även vettiga Sverige aktiefonder som tex SEB Sverige indexnära. Men som sagt inte säkert du har tillgång till alla i just dina avtalspensioner (beror på den upphandling som gjorts).
Nu svarade jag nog på mer än du frågade om men jag ville ge dig den infon så du inte ångrar dina beslut i framtiden mht just inflationsurholkning av ditt kapital.
Återkom gärna med frågor om olika fondval om du gör en översyn med rådgivaren.
Du har fått bra svar av @JFB. Sannolikt rör det sig om fyra olika försäkringar och du/banken har valt väldigt låg risk i dina försäkringar vilket du bör fundera på om du inte vill ändra (till något med mer risk).
Mina tankar:
Om du inte har påbörjat uttag av alla försäkringar så kan du flytta de som du inte har påbörjat uttag på.
Du ska kunna byta fonder i inloggat läge på internetbanken. Beroende på vilket kollektivavtal du tillhör så kommer du ha olika val. Alla kollektivavtal erbjuder en entrélösning, dvs en fond (eller ett par fonder som slås ihop i en fond) som automatiskt justerar risken utifrån din ålder, typ som AP7 Såfa gör i Premiepensionen. Det kan vara ett smidigt alternativ för dig utan att du själv behöver välja fonder och risknivå.
Tack för bra svar på min fråga. Är inte kunnig idetta, vet heller inte vad jag ska fråga om elker trycka på vid samtal med Handelsbanken privatrådgivare.
Kommer att kontakta banken igen, men ochså som du tipsade om att byta själv via internetbanken.
Jag fick ärva en avtalspension efter dödsfall och den går inte att byta fonder på (finns hos Nordea, inte Handelsbanken). Argumentet jag fick var att den var under utbetalning och därför inte går ändra i. Gäller detta samtliga fall eller var det bara för att den kom in som arv?
Udda, man ska kunna byta fonder under utbetalningen. Det kan ju vara 20+ år kvar av utbetalningen. Jag har inte hört om begränsningar, men det kanske finns det under vissa omständigheter.
Vad säger du om den här läsning @Jacke78 ? Känner du igen den här ? Det ser ut som det kan strula även hos Handelsbanken ? Bankrångivare gav förväntade fondförslagen efter bankernas riktlinje i alla fall
Klart det kan strula med allt överallt hela tiden. Inget nytt under solen där . Synd att Ingrid fått uppleva det beteendet. Personligen hade jag tagit upp det med kontorschefen och om jag inte fått ett bra svar, omgående kollat vilket kontor eller annan bank jag skulle bytt till istället. Men det är jag det .
Förstår dock inte vilken korträntefond som refereras till, då Handelsbanken egna sådan kostar 0,15% i avgift. Generationsfonden kostar 0,50% vilket är mer och inte mindre. Den aktiva generationsfonden går på 1,25% och är inget jag skulle rekommendera till någon.
Givet innehaven i Generationsfonden ser den helt OK ut.
När det visade sig att det rådgivning jag fick för att placera mina pensionspengar 1 -2 år innan utttag visade sig var i korträntefond som inte gav nått. Då var det när börsen gick riktigt bra.
En aning upprörd vill jag påstå. Vilket kontorschefen fick veta
Blev tilldelad en annan rådgivare .
Då vet vi alla vad som händer när man som kund uttrycker missnöje. Då är man Inte välkommen.
Givet det som är skrivet i tråden hittills skulle jag nappat på byta till generationsfonden ”Handelsbanken Pension 50” som kostar 0,50% i avgift. Antar att du är född på 1950-talet. Du skall inte välja de fonder som har ”Aktiv” i sina namn.
Är det pensionsutbetalningar på dina fyra olika konton har JFB och Monica redan skrivit bra svar. Är det just påbörjade pensionsutbetalningar kan du inte flytta dem om jag förstått allt korrekt.