Hej Jan och alla,
3 frågor:
- Vill börja månadsspara till en bostadsinsats, i minst 5-10år, och tolkar det som att nybörjarportföljen är det bästa alternativet för detta tidsspann då det är ett låg/mellan-risksparande, har jag rätt?
- Och jag vill spara etiskt/hållbart, så jag fram den här fördelningen/nybörjarportföljen:
8.75% Handelsbanken Realräntefond
8.75% Spiltan Räntefond Sverige
8.75% AMF Räntefond Lång
8.75% SPP Grön Obligationsfond
5 % Guld… ?
Är kombinationen ovan rimlig?
Jag har egentligen bara försökt göra om den rekommenderade fördelningen som visas i “Ombalansering 2019” i enlighet med rekommenderade gröna fonder i “Bästa fonderna 2019”
- Guld känns inte speciellt etiskt eller hållbart (eller?), vad kan man ersätta denna med?
Tacksam för svar!