Fonders Nav beräkningspunkt

Läste på om när fondkurser sätts och när Nav (beräkningspunkt) beräknas fram för dagen.
Det står att man ska hitta detta i informationsbladet men jag hittar ingenstans.

Ta tex plus alla bolag, avanza global och handelsbanken usa ind crit. Var hittar man när nav beräknas för dagen ?
Bryttiden hittar jag men inte när Nav (beräkningspunkt) räknas fram. Dvs den faktiska kurs du får köpa för dagen.

Exakt tidpunkt tror jag inte att det går att ge svar på.

Din bank har en brytpunk. Nordnet har 13.00 för nästan alla fonder.

Banken skickar då vidare ordrarna till fondbolagen. Ibland är de snabba och ibland långsamma. Vanligtvis sätts kursen efter börsens stängning samma dag eller några dagar senare.

Sen skickar fondboladet fondandelar eller pengar till banken som sätter in dem på din depå.

+++++
Jag har intrycket att fondbolagen försöker kvitta säljordrar med köpordrar, för lägger man säljorder när nästan alla vill köpa eller köporder när alla andra vill sälja, då går det snabbt.

Det var köpfest förra veckan. Jag lade säljorder i AMF Global natten till fredag mitt i köpfesten och hade mina pengar på depån på fredag kväll, mindre än 24 timmar senare.

Mig veterligen finns inte den informationen att tillgå enkelt någonstans utan man får kontakta respektive fondbolag alternativt titta i deras fondbestämmelser (hittas vanligtvis på respektive fondbolags hemsida). Ofta är det slutet på varje bankdag som gäller, men ibland räknas värdet vi andra tider och i fondbestämmelserna så står det bara “varje bankdag”.