Jag är 20 år och ska snart börja studera ett femårigt program på universitetet, och jag har en klumpsumma pengar på ca 150 000 som jag vill ska växa till sig under den tiden så att jag kan använda dem som exempelvis handpenning till en lägenhet. Kommer inte behöva dessa pengarna under de kommande fem åren.
Jag undrar:
Borde jag investera allting på en gång eller dela upp det i mindre insättningar?
Hur ska jag fördela min portfölj? Det verkar som att 5 år är en svår sparhorisont då rekommenderade portföljer ofta är 2-5 år eller 5-10 år. Jag hamnar mitt emellan.
Jag testade att sätta in 10k för att känna på hur det är, och såhär ser min portfölj ut.
60% Avanza Global 15% Spiltan Aktiefond Investmentbolag 15% SEB Sverige Indexfond 10% Avanza Emerging Markets
Borde jag omfördela, lägga till eller ta bort? Större exponering / Fler fonder? Saknar räntefonder helt eftersom många har rekommenderat att skippa dem, men det kan ju vara helt fel tänkt av mig. Blir också orolig av coronavirus-grejen och att det snart är val i USA och att jag kanske ser alla pengarna störtdyka. Kan det bli så?
Om du vet att du kommer behöva pengarna om 5 år är det riskabelt att ha allt i aktiefonder då spridningen i möjliga utfall är så stor. Om du har möjlighet att vänta 5-10 år extra vid behov kan det ju fortfarande vara en bra idé.
Jag skulle nog valt en mer konservativ fördelning, särskilt om jag inte har möjlighet till nysparande under perioden.
Okej, tack för svar! Tanken är ju att pengarna kommer att användas om 5 år när jag är klar med utbildningen. Men hur ska jag fördela då? Ska jag ha 30-40% räntor? 50%? Ska jag kanske ha blandfonder?
Om 5 år är din sparhorisont så hade jag gått enligt tumregeln att ha 10% i aktiefonder för varje år som du kan avvara pengarna, i ditt fall börja med 50% och gå över med 10% mot räntefonder för varje år som går!