Föra över större summor till utländskt konto

Hej,jag vill köpa en fastighet i utlandet. När man för över pengar till utländskt konto förlorar man på växlingskursen mm, vad känns ok vid små utgifter men vid köp av en lägenhet blir summan som “försvinner” ganska stor.Hur ska jag göra för att reducera förlusten? Vilken alternativ ska man välja, föra över pengar i svenska kronor eller i landets valuta osv. Det är inom EU dock i landets valuta och inte Euro.

Stäm av med olika banker. Är beloppet stort nog kan du få rabatt. Bankerna jobbar på en marknad, precis som alla andra företag.

" Köper du en liter mjölk får du ett pris. Köper du ett ton mjölk blir priset lägre."

Jag använder transferwise (jobbat i England i många år) som i princip ger spotrate och sen tar en viss avgift bara beroende på hur mycket man skickar. Absolut billigaste alternativet jag hittat :)

Jag använder också Transferwise. Helt underbar tjänst. Just nu för jag över större summor från utlandet till Sverige för att ta tillvara på den bra kronkursen.

Men en gång förde jag över 1000 euro. Pengarna fanns på mitt svenska konto inom 5 min, men det beror på betalningsalternativ.

5000 Euro kostade 17 Euro häromdagen. Plus att kursen var en rättvis mud market kurs.

Hej Katarina, hur gjorde du din valutaöverföring, jag har jämfört de “vanliga” storbankerna som har en spread mellan 1-2% medan transferwise har 0,75% för EUR.
Finns det några risker genom överföring med Transferwise.

Vi står inför en transaktion för en fastighetsöverlåtelse.