Fördelar och nackdelar med att investera i guld?

Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstått vitsen med att investera i guld. Jag har förstått att det kan vara fördelaktigt när börsen går ned eftersom guld brukar gå upp då (???), vad finns det i övrigt för fördelar med sådana investeringar? Guld ser ju inte ut att ha gått särskilt bra över tid och jag har läst att idén med att investera i guld inte är att få särskilt mycket avkastning.

Så- en sammanställning av fördelar och nackdelar med att investera i guld- hur skulle den kunna se ut?

Kan man tänka att en investering i guld kan fungera som ett sätt att ha tillgång till torrt krut vid en eventuell krasch (att sälja då och investera i aktier)? Fast då faller väl hela idén med att få avkastning från guldet i samband med nedgång :blush:.

Jag försöker förstå varför många här väljer att investera i guld. Kanske är det intressant för mig- jag kanske bara inte har fattat det än :blush:.

Läst blogginlägger om guld här på rikatillsammans med tillhörande poddavsntt? Rekommenderar att du börjar där.

Historiskt har priset på guld följt inflationen rätt bra, och det är därför bra att ha till att diversifiera sin portfölj.

Nackdelarna är att du i princip alltid förlorar pengar i samma ögonblick du köper pga premier vid köp. Det är också svårt att likvidera om du inte köper pappersguld eller “guld-i-mystiskt-bankvalv-som-tjänst” som också brukar förordas här på rikatillsammans.

3 gillningar

Nej, det har jag inte, jag sökte efter information på forumet i tidigare trådar men hittade inte så mycket. Tack, det där ska jag läsa- precis vad jag sökte efter :blush:.

:joy: Älskar din formulering.

Jag skulle väl säga att konsensus på forumet ligger i att köpa en börshandlad fond som äger guldet fysiskt. Typ någon av de i denna tråden:

Sedan brukar vi ibland rekommendera att ha lite som försäkring / generationsförmögenhet i fysisk form.

3 gillningar

Jag själv väger in lite domedagsnoja i min vilja att exponera mig mot guld. Jag tänker att det inte är orimligt med ett scenario där världsekonomin som vi ser den bryter samman och att aktier/fonder/obligationer och övriga värdepapper inte alls bär samma tyngd, om alls, som idag. Min målbild är 25% ädelmetaller varav minst 15% fysiska. I ett scenario där saldon på en dator blir ifrågasatta känns prispremien på guld ointressant.
Förhoppningsvis har jag fel, men då kommer jag ändå ha en massa guld och silver vid min ålderdom att förundras över.

1 gillning