Hej! Första posten för mig! Inför nästa års deklaration försöker jag klura på hur man ska fördela ränteutgifter bäst. Uppskattningsvis kommer vi ha betalat ränta på ca 230-250 tkr under 2024, för bolån. En av oss har varit föräldraledig under större delen av året och kommer ha inkomster på en bra bit under 100 tkr. Kan all inkomst ligga till grund för ränteavdrag eller finns det andra t ex avdrag som också måste räknas med? T ex om man har 80 tkr i taxerad inkomst, kan man då göra ränteavdrag på 80 tkr?
Mvh
Avdraget kan göras, men det är ingen bra idé.
80 000 kr i utgiftsräntor ger en maximal skatteffekt på 24 000 kr (30 procent). På 80 000 kr i inkomst har man ett grundavdrag vilket gör att skatten ligger på cirka 20 000 kr. Den exakta skatten beror på vilken kommunalskatt som man har.
Gör din partner då ett ränteavdrag tappar man några 1000-lappar, eftersom hela ränteavdraget inte kan utnyttjas.
När det blir aktuellt med deklaration: Du ser direkt på nätet vad din och din partners skatt kan förväntas bli. Sedan testar du dig fram med fördelning av ränteavdraget till optimal skatteffekt.
2 gillningar
Tack för initierat svar. Fattar inte exakt men får ge mig till tåls till deklarationen och använda kalkylatorn!