Tak för deklaration av ränteavdrag vid delat bolån

Hej,

Har en fråga angående ränteavdrag på bolån nu när taket för 30 % avdrag närmar sig med stormsteg pga höjda räntor. Vi är två stycken som står på lånet och har därmed tillsammans 200 000 i ränteutgifter att röra oss med innan vi slår i taket. Ränteinbetalningarna sker från mitt konto men vi delar på kostnaden. Innebär detta att jag, i min deklaration, har rätt till avdrag upp till 200 000 kr eftersom all ränta betalas från mitt konto eller har vi ändå 100 000 kr i respektive deklaration?

/Barkassen

Det bör vara 100k per person.

Kanske behöver ni justera era deklarationen om det är så att all ränta står på en av er.

Om båda står skrvna på lånet kommer Skattemyndigheten att dela räntan med hälften var i deklarationen. Att lånet dras från den enes konto spelar ingen roll. Om man av någon orsak vill fördela ränteavdraget på annat sätt, så går det också bra.

Skulle bara en av de två ägarna vara låntagare kan man inte fördela räntan övet huvudtaget.

5 gillningar

Generellt för banken som utgett lånet in inbetald ränta automatiskt vilken är 50% om båda är skrivna på lånet. Men gör man aktivt val till utlånaren kommer de automatiskt för in det.

Vi har begärt vår bank att räkna 32/68 och slipper således ändra i deklarationen. Ingen av oss lommer över 100k så behöver inte ändra något

Det är inte Skatteverket som delar ränteutgiften på hälften, utan de förmedlar bara vad banken har rapporterat in. Vill man ändra det kan man öka hos en person och minska hos en annan genom att ändra storleken på ränteutgifterna i sin deklaration.

Gör man det är det bra om man lämnar en upplysning i fritextfältet för övriga upplysningar om att man har gjort det, tillsammans med personnumret på den andra låntagaren; den som har fått motsvarande ökning eller minskning.

Vill man att nästa års deklaration har en annan ränteutgiftsfördelning förifylld kan man fråga sin bank om de har möjlighet att ändra fördelningen. Det slår dock igenom först till deklarationen för 2023, som görs våren 2024.

De gånger som jag omfördelat ränteavdragen mellan mig och min fru har jag struntat i någon upplysning. Det har aldrig varit några problem.

När jag deklarerat åt kunder med privatlån som betalat ränta har jag dock alltid angett långivarens personnummer under Upplysningar.

Ursäkta min slarviga och därmed felaktiga uppgift om attt Skatteverket fördelar räntan. Det är så klart banken. Jag har själv meddelat banken att frun skall ha hela ränteavdraget. Detta minskar hennes restskatt, vilket håller henne på gott humör…

1 gillning