Flytta ränteavdrag mellan bolånetagare

Hej,

Vi är två personer på ett bolån med samma räntekostnad men olika kapitalinkomst. Antag,

Räntekostnad: 10.000 per person
Kapitalinkomst: Jag 5.000, min fru 0 kr.

Scenario 1 - Delade ränteutgifter
Mitt ränteavdrag: 30% * (10.000 - 5.000) = 1.500
Fruns ränteavdrag: 30% * 10.000 = 3.000
Totalt: 4.500

Scenario 2 - Flytta hela ränteutgiften till min fru
Mitt ränteavdrag: 0
Fruns ränteavdrag: 30% * 20.000 = 6.000
Totalt: 6.000

Är det här rätt tänkt? När vi ändrar våra ränteutgifter i deklarationen blir vår gemensamma total samma oavsett om ränteutgifterna flyttas eller inte.

Tillägg Ränteutgifter understiger 100.00 och vi har båda vanliga förvärvsinkomster.

Du har tänkt fel. Du måste ha något att kvitta mot för att få avdrag. Så i ditt scenario är det bättre du har räntekostnaden. Men antar vi har andra inkomster än kapitalinkomster?

Jag tror skatteverket struntar i vem som gör avdraget bara ni inte drar mer än vad räntekostnaden varit. Vi har flyttat som du föreslår i många år och det har alltid godkänts

Fast du missar ju att du måste betala 1500 i scenario 2. Det spelar ingen roll hur ni fördelar, det är kostnadsneutralt då man alltid får 30 % i avdrag för ränteutgifter (upp till 100000 SEK) och betalar 30 % för ränteintäkter/kapitalinkomster.

1 gillning

Nu trillade polletten ned :slight_smile: . Kapitalskatten är såklart 30% och lika stor som ränteavdraget.

1 gillning

Om flyttandet medför att man kommer runt 100kkr regeln kan de kanske ha åsikter om det?

Ja möjligt, jag vet inte det, våra räntekostnadnader har aldrig varit så höga

Tips till alla som vill skatteplanera och ändra sin fördelning av bolåneräntan i efterhand.

Då fru CoooC varit föräldraledig med låg inkomst 2023 har vi på förhand fördelat räntan 100% på mig. Nu när årsbeskedet kom från banken så visar det sig att jag betalat 107 tkr i ränta. Kommer därför justera i deklarationen och köra 100 tkr på mig och 7 tkr på frugan för att maxa ränteavdraget.

1 gillning

Nej. Skatteverket har inga synpunkter.

1 gillning