Vi är två sambos med barn och helt gemensam ekonomi. Vi har ett bostadslån på ca 4,2 mkr med ränta idag på 4,47 % tremånaders löptid, båda två är medlåntagare.
Av olika anledningar har det blivit så att jag betalar hela räntebeloppet varje månad, ca 15 000 kr per månad nuförtiden, vilket är helt ok med mig. Jag kommer då över 100 000 kr om året i ränteavdrag.
Min fråga är om det spelar någon roll vem som betalar eller vem som är låntagare när Skatteverket förlägger ränteavdraget till en person?
Behöver vi fördela över så att min sambo betalar lika mycket som jag, eller i vart fall så mycket så att jag kommer under 100 000 kr per år?
"När ni är två personer som står som betalningsansvariga för lånet får ni göra avdrag med 30 % upp till 100 000 kronor var, alltså totalt upp till 200 000 kronor. För räntekostnader som överstiger 200 000 kronor får ni göra avdrag på 21 %.
Räntan fördelas automatiskt lika mellan er om ni är två personer som har bolån ihop. Ni kan också välja att fördela om ränteavdraget. Det gör ni genom att ändra de förifyllda beloppen. Tänk på att ni båda måste ändra i era deklarationer, så att totalen blir densamma."