Att jämka med sambo - bolån med delad ekonomi

Hej!

Jag och min sambo har idag delad ekonomi, och ett bolån på ca 2m. Jag jämkade under 2023 och jämkade då 100% av ränteutgifterna på mig vilket blev ca. 80k. Nu har vi fått deklarationen och där har ränteutgifterna fördelats lika mellan mig och min sambo, vilket resulterar i en restskatt för mig, och en återbäring för min sambo. I runda slängar handlar det om ca 16k per person och totalt går det nästan exakt jämnt ut.

Min fråga är nu, spelar det någon roll om vi justerar detta så att jag tar hela ränteutgiften, eller kan vi helt enkelt godkänna deklarationen så som den är skriven, och därmed betalar jag in 16k och min sambo får en utbetalning på 16k? Finns det några skatteregler som vi bör känna till i detta sammanhang? Jag tjänar över gränsen för statlig inkomstskatt, det gör inte min sambo. Vi har ett gemensamt bankkonto för bådas löner & samtliga utgifter.

Mvh

(inlägg raderat av författaren)

Tack för svar!

Bra poäng, med delad ekonomi menar jag 100% gemensam, dvs ett gemensamt konto används för alla inkomster & utgifter. Ingen av oss har underskott på mer än 100k så spelar inte roll i detta fall.

Mvh

Om du ligger över eller under brytpunkten för statlig skatt spelar ingen som helst roll! Skatteffekten blir densamma ändå.