Hej!
Mitt första egna inlägg i detta forum, efter flera år som läsare .
Jag och min sambo äger två fastigheter ihop 50% var. Vi har gemensamma bolån på dessa fastigheter.
Sedan två år tillbaka studerar hon heltid och tar inga studielån (bara studiebidrag) hon har därmed ingen beskattningsbar inkomst utan vi lever enbart på min lön.
Nu undrar jag hur det blir med ränteavdrag på våra bolån?
-Kan jag göra avdrag för all inbetald ränta?
-går vi miste om hennes ränteavdrag?
Okej! Vad bra!
Kommer ha över 100tsek i räntekostnad men antar att det inte går att komma runt att jag hamnar över brytpunkten, om jag gör alla avdrag?
Hon använder sina veckor med studiemedel så de går åt även om hon inte tar lån. Har ni funderat på att hon tar ut fullt lån och sparar pengarna istället?
Tror jag har 3,40% ränta på avanza plus-sparkonto just nu. Efter skatt 2,38%. Räntan på CSN-lån är i år 0,59%.
Räntan på CSN följer allmänna ränteläget, men med några års eftersläpning. Det innebär att i perioder av stigande ränta (som nu) ligger CSN-räntan under vanliga bankräntor, men i tider av sjunkande ränta kan räntan på CSN tidvis vara över vanliga bankräntor. Detta sagt finns det ändå flera fördelar med CSN-lån som kan motivera att alltid ta maximal lån från CSN, i synnerhet om man redan har eller i framtiden kommer att behöva låna till annat.
Bra att påpeka är att det går att “fördela/justera” i samband med att man deklarerar. (Åtminstone om båda står på lånet) Så även om räntorna lagts på en person, som fått kontrolluppgift på det osv så kan man justera det annorlunda vid deklarationen. (Åtminstone som gifta men jag tror inte att det är ett krav)