Ränteavdrag bolån

Hej! Jag och min sambo ska köpa vårt första boende och kommer således behöva ta ett banklån. Min sambo skattar inte i Sverige utan är anställd i annat nordiskt land. Kan vi flytta över hela ränteavdraget till mig? Måste jag då stå som ensam ansvarig för lånet? Är det något särskilt vi behöver tänka på här? Tack för svar.

Ja, ni kan välja hur räntan (dvs ränteavdraget) fördelas

2 gillningar

Detta behöver också vara gjort innan ett visst datum det år ni vill dra av för.

1 gillning

Tack för svar. Och det ger då samma? Antar att om ansvarsfördelningen för lånet är jämn så är det 50/50, men då kan vi flytta över 100% avdrag på mig och det egentligen ger samma som det gett om vi bägge två kunde göra avdrag? Ok så man behöver eventuellt anmäla det direkt. Kan vara värt att ha i åtanke, är ändå en del pengar…

Nja, det går fint att göra i deklarationen också.

2 gillningar

Om du har tillräckligt mkt beräknad skatt för att täcka hela ränteavdraget är det ingen skillnad.
Jag och sonen gör så. Jag står som medlåntagare på sonen lån och vi fick då 50/50 automatiskt och behövde då ändra manuellt i deklarationen. Pratade med banken som skrev om det till 100/0, så nu rapporteras de siffrorna in.

Weird att skatteverket sa annorlunda. Bra att veta!

Ja, om det inte är för stort lån. Avdragetsprocenten minskar efter 100k i ränteutgifter. Ni kan fortfarande sätta allt på dig, men efter 100k går avdragsprocenten ned till 21 eller 22 procent (jag lär mig aldrig).

Samma här och nu påmindes jag om att vi skulle kontakta banken för att få det justerat så allt hamnar hos honom.

2 gillningar

Japp, så gjorde vi i våras. Så återbetalningen dröjer till juni pga ändringen.

1 gillning

Undersök även om din sambo får göra avdrag i landet hen arbetar i (om det inte redan är gjort).

När jag arbetade i Danmark så tog jag och min sambo ett gemensamt banklån. Vi förde över hela ränteavdraget i Sverige till min sambo. Jag gjorde samtidigt ränteavdrag i Danmark för min andel av lånet (50 %). Enligt anlitad redovisningskonsult är upplägget tillåtet. Det finns ofta bra information om beskattning hos samverkanstjänster som Öresund Direkt, Info Norden, m. fl.

Det har vi inte ens tänkt kan vara möjligt, antog att lånet skulle vara i landet vi skattar i för att avdrag ska tillåtas. Men menar du att ni kunde göra avdrag i Danmark på ett svenskt banklån? Det är ju definitivt värt att undersöka.

Ja, det stämmer. Jag fick även göra avdrag för ränta på CSN-lån. Det blir ju inte många kronor, men dumt att inte göra.

Här finns mer information om vad som gäller i DK. Skatt i Danmark - avdrag enligt gränsgångarregeln

Avdrag i Danmark låter rimligt, men du kan knappast ange att du inte betalar något till ett land och sedan göra avdrag i ett annat. Med det du skriver så får ni ju 150% avdrag, och eftersom skatt och avdrag ofta hänger samman borde du då riskera dubbla skatter. Är du säker på att ni förstod rätt och att det inte var att du kunde de ta av som var ok?

Även om man skulle slå i “taket” i Sverige borde ju annars alla som kan göra så