Hej,
Jag söker förtvivlat efter information om ränteavdrag för den som bor i Sverige men jobbar i Danmark. Jag (jobbar i Sverige) och min sambo (jobbar i Danmark) är på jakt efter en bostadsrätt i Malmö. Tyvärr så ser vi ut att vara beroende av att kunna jämka ränteavdragen för att få ned den månatliga avgiften pga räntorna, och att vi tittar på nyproduktioner med relativt höga avgifter.
Jag kan inte googla mig fram till något svar kring om detta är möjligt, och om det är likställt med att göra avdrag per år eller om det för med sig några nackdelar att jämka månatligt. Hoppas innerligt att någon här har erfarenhet av detta och kan hjälpa oss bena ut denna djungel…
Har sökt genom här på forumet men inte hittat frågor och svar kring detta tidigare, men ber om ursäkt om det redan besvarats men att jag inte hittat rätt. 
Är osäker men har för mig att om du jobbar i Danmark och betalar skatt i Danmark så kan du inte göra ränteavdrag i Sverige. Du behöver betala skatt i Sverige för att kunna göra ränteavdrag.
Råder dig att kontakta Skatteverket för att vara helt säker.
Om jag förstår din fråga rätt skulle du vilja veta om det finns jämkning i Danmark?
Hej! Ja, vi vet att min sambo kan jämka i Danmark där hon har sin inkomst. Så frågan gällde hur det Danska systemet ser ut, framför allt om det går att jämka överhuvudtaget.
Jag tycker att du ska kontakta Öresunddirekt för att få svar på din fråga. Reglerna kan ändras och det är svårt att veta exakt vad de senaste reglerna innebär.
För att följa upp på detta så kom vi fram till att det inte går att jämka månadsvis i Danmark.
Tack för tipset att prata med Öresunddirekt. Om någon har samma fråga i framtiden så är det bra att prata och resonera med dem för att få bättre insikt.
Med det sagt, ta deras svar med en nypa salt. Vår erfarenhet var att kvalitén på svaren beror på hur insatt du själv är. Jag (inte alls insatt) ringde och frågade av ren nyfikenhet och fick svaret att det nog var möjligt. Min sambo (insatt) ringde senare och kom efter några skarpa följdfrågor fram till att det inte är möjligt.
Hej,
Behöver du hjälp med beräkningarna så hjälper vi till.
Vi gjorde nyligen en pod med Jan på ämnet, kika här: youtube.com/watch?v=XWEjghsC_iw
Besök och chatta med oss på: www.mindeklaration.se - vi har öppet mellan 08:00 - 22:00 under alla dagar i veckan.
Med vänlig hälsning,
Teamet på Min Deklaration
Mail: hej@mindeklaration.se
Webb: www.mindeklaration.se
Växel: 010 265 61 00