Hjälp mig reda ut speciella pensionen (jobb i Danmark)

Hej,

Skulle behöva lite hjälp och få lite klarhet ang pensionssystem och beräkningar.

Där jag jobbar är det lite speciellt, jag jobbar “i” danmark och den allmänna pensionen som jag max kan få från danmark är så låg att den kan bortses ifrån.
Vårat avtal är sådant att vi “skattar” i danmark men den skatten är 0 procent (Detta är inget skattefusk utan enligt nordiska dubbelbeskattnings avtalet). Det betyder att min netto är min brutto.
Jag får en summa på 20,10 procent av min NETTO lön avsatt som “tjänstepension”(Känns mer som att den är någon typ av allmänpension) som jag då kan placera hur jag vill.

Men till kruxet då, jag försöker jämföra detta mot en vanlig svensk beskattad lön. Som jag förstår det(rätta mig ifall jag har fel), så avsätts 18.5 procent av den pensionsgrundande inkomsten(där taket är 46 438kr i månaden år 2023) in i pensionsystemet, varav 2,5 % av dessa som man kan placera om i olika ppm fonder.
Och vanligast är också att man får 4,5-6% tjänstepension ovanpå det.

Så till beräkningen;

Mitt nuvarande avtal med lön på säg 30.000 netto, så får jag avsatt 30.000 x 0.201 = 6030 i månaden till tjänstepension.

Vid svenskt avtal med motsvarande bruttolön 40.050 så får jag avsatt 40050 x 0.185 = 7409 i allmän pension(varav 1001kr av dem i premiepensionen). Plus tjänstepensionen på 1802kr. Vilket slutar i totalt 9211kr pensionsavsättningar i det svenska systemet.

Har jag tänkt rätt eller har jag tänkt fel, alt missat något ? Om inte, vilket avtal skulle ni säga är bäst ? 6030 i tjänstepension med fri placering eller 9211kr varav 2803kr fri placering ?

Tacksam för all input!

Du borde höra av dig till Öresunddirekt.

Jag är nyfiken på vilken anställningsform du har då du inte behöver betala skatt för den i något land däremot. Det får du gärna lägga ut lite mer Information om!

2 gillningar

Tack tack, men tänkte mer på uträkninen om pensionen.

Ja det är en speciell abrovinch, vill inte gå in i för mycket på detalj då det är ett smalt fält jag jobbar i. Men det är helt enligt alla regler.

Rent tekniskt så betalar vi skatt men den är 0%. Men det är inga fördelar med detta, alls faktiskt, man kan tro det vid första anblick. Det skapar dock bara problem och man får inget för det, för motsvarande jobb i sverige ger samma netto fast du skattar i svenska systemet.

Det här låter intressant, 0% i skatt!?
Har du anställning i Sverige eller Danmark? Är du skriven i Sverige eller Danmark? Låter som att du har en dansk anställning och är gränsgångare?

Pensionssystemet i Danmark skiljer sig en del från det svenska. Du skriver att du får 20% av din nettolön i pension. Detta är ju redan skattade pengar. Betalar du 0% i skatt finns det ingen anledning att sätta in dessa på ett pensionskonto. Förutom eventuellt en finess om du är obegränsat skattskyldig i Danmark då PAL-skatt är lägre än skatt på aktier och kapital i DK. Får du ut se 20% i kontanter eller är de bundna till någon specifik pensionsordning?