Tips hur man ska tänka om man arbetar i Danmark och bor i Sverige

Jag skulle vilja ha råd av er på forument som har erfarenhet eller kunskap av att bo i Sverige och jobba i Danmark. Min arbetsgivare i Danmark betalar in 10% av lönen i “Dansk tjänstepension” och jag måste betala in 5%. Utöver det så kan man få “skjuta upp beskattning” genom att betala in ytterligare till pensionen (såsom man kunde göra med IPS i Sverige tills för några år sedan), och många danskar på min arbetsplats gör detta på den andelen av lönen som de betalar sk toppskatt (motsvande statlig skatt i Sverige). Låt oss anta att jag skulle kunna spara ytterligare 10% av lönen per månad och att jag därmed slipper toppskatt på hela denna summan, men när jag plockar ut detta som pensionär kommer jag under gränsen för toppskatt. Är det förmånligt också för mig som svensk (som har alternativet med svensk ISK-konto att spara skattade pengar på) att betala dessa ytterligare 5% till min “danska tjänstepension”? Jag har 100% av mina danska pensionspengar i en bred global indexfond, och jag sparar skattade pengar i Sverige i 100% aktier på LYSA.
Tacksam för alla tankar och erfarenheter

1 gillning

Hej Björn,

Låter exakt som löneväxling i Sverige.
Det är något i Sverige som är bland det mest effektiva sättet att pensionsspara på, så jag hade absolut sagt att det hade varit värt att löneväxla mer och privatspara mindre.
Men detta så länge du känner att det är okej att dina pengar är låsta i det danska pensionssystemet :slight_smile:

Har har du info om just löneväxling från Skatteverket.

1 gillning

Tack Robin. Med svensk löneväxling är det ju väldigt fördelaktigt, men lite lurigare med dansk dito. Vad jag förstått så beskattas värdeökningar i de fonder jag har i min danska pensionsförsäkring väldigt hårt, vilket äter upp ränta på ränta effekten på pensionssparandet och då undrar jag om det inte är fördelaktigt att ta hem skattade pengar till svenskt ISK-konto. Är möjligt att jag är fel ute och jag borde skatteväxa i Danmark istället för att ta hem skattade pengar till LYSA.

@Fredrik82 - har du koll på det här?

2 gillningar

Hej!

Tack för taggningen @janbolmeson! Jag vet inte om jag har jättekoll på det men såhär gör jag:

Har, precis som du @Sparbjrnen en arbetsgivare (Novo Nordisk) som betalar 10% av min lön i pension. Jag “tvingas” betala 5% och kan säg välja att betala mer. Jag har valt att dra av ytterligare 10% av lönen för detta.

För att få lite sammanhang hur ialla fall min lönesedel är uppbyggd: Jag har en kontraktslön och det är från denna mina 5%+10% dras. Novos 10% ser jag inte specat. Efter dessa betalningar dras 8% i AM bidrag och sen får jag fram det som i Sverige motsvarar bruttolön. På den dras den vanliga skatten som för mig är ca 42%.

Det betyder att en 1000 lapp högst upp i uträkningen är bra mycket mindre när den kommer ut på kontot. Man kan säkert räkna på det, men annars är det nog enklast att bara begära att de drar 10% kolla vad du får ut och se om du kan leva med den skillnaden eller inte :slight_smile: Så gjort jag! Tycker att växlingskursen spelar betydligt större roll än de extra pengarna. Mitt “problem” är bara att om jag nu skulle jobba kvar på samma ställe till pensionen så skulle jag riskera att få toppskatt även på pensionen…

Angående skatten så har du inte helt fel, MEN du kan begära undantag från att betala den skatten (PAL-skatten). Jag hittade denna sida när jag sökte snabbt, men det kan finnas bättre sidor som förklarar det: https://skat.dk/SKAT.aspx?oid=1756559 Räkna med långa handläggningstider, men jag tror du kan söka retroaktivt i några år. Det gör skillnad!

Och sen är det såklart som @Robin säger, att pengarna blir låsta i Danmark. Men jag tror inte det borde vara ett problem. Intressant var att min pensionsrådgivare där hade en annan syn än vad jag hört via podden är läget i Sverige. De trodde inte det skulle finnas några allmänna pengar kvar om några år, men det kan ju också varit en säljare (jag betalade inte för mötet!) som bara ville att jag skulle ge dem mer pengar att förvalta!

Hoppas detta hjälpte dig!

3 gillningar

Aj, då förstår jag att det inte blir lika fördelaktigt isåfall.

Men snyggt av @Fredrik82 att komma in med bra input, överlämnar frågan till någon som är mer insatt! :sweat_smile:

1 gillning

Stort tack @Fredrik82. Uppskattar jättemycket att du tog dig tid att skriva. Tipset med undantag för PAL-skatten låter nästan för bra för att vara sant, isåfall så tippar fördelarna i mitt huvud helt klart över för att löneväxla i DK. Är det för att vi som bosatta i Sverige är begränsat skatteskyldiga i Danmark som vi kan göra detta avdrag på PAL-skatten? Är lite förvånad då jag har haft flera möten med en oberoende pensionsrådgivare från Mercer Marsh Benefits , och han har inte sagt ett ord om detta. Däremot hjälpte han mig att byta från Danica Balance där jag betalat 3,10% (!) i sammanlagt avgift under 2020 till Danica Link med 100% global indexfond, där jag får ner avgiften till i snitt 0,7% och på sikt ännu mer då skalavgiften på 0,5% har ett maxtak som jag förväntas nå upp till om något år. Hade självklart önskat ännu lägre avgifter, men detta verkar vara det bästa jag kan få så länge jag är kvar hos min nuvarande arbetsgivare.

“Pensionskunder, der har bopæl i udlandet, er som udgangspunkt ikke skattepligtige af pensionsafkast efter pensionsafkastbeskatningsloven (PAL)”

Så ja, jag tror att det är pga att vi begränsat skatteskyldiga i Danmark gör det. Det verkar vara lite okänt och många får reda på det efter att ha jobbat i Danmark i många år. Jag fick också veta det av en slump, därför jag kastade in det här :slight_smile:

Själv för jag välja väldigt lite, i princip bara fördelningen aktier/räntor så jag har inte vågat kolla på avgifterna… Men låter som du har lite mer möjligheter så jag hoppas du hittar en bra lösning!

1 gillning

Stort tack @Fredrik82. Då har jag en sak på min att-göra-lista denna vecka. Älskar att man kan få sådan konkret hjälp på detta forum på en ganska nischad frågeställning.

1 gillning

Tack för intressant tråd.

Har fått erbjudande att jobba remote mot Danmark med en lön runt 48000 DKK samtidigt som jag kan få en motsvarade svensk lön på 65000 SEK. Det resulterar i ungefär samma summa. Det är bara svårt att jämföra hur detta blir i längden med alla skatter och avdrag.
Fördelen i Danmark är också att man bara jobbar 37 h/vecka.

Nu hade jag tänkt löneväxla en stor del också.

Någon som gjort en jämförelse innan?