Fördelning mellan globalfond/svenska investmentbolag

Hej!

Att be om tips och råd inom just denna kategorin har jag märkt är att fråga hur långt är ett snöre (ungefär). Men jag tänker ändå ge mig ut och försöka.

Hur bör man fördela sin portfölj? Jag fann det intressant med aktier men ju mer jag höll på ju mer inser jag att den tiden finns inte för mig, så jag valde att lägga det i svenska investmentbolag (Latour, Industrivärden, Lundsbergs, Investor och Spiltan) med en jämn fördelning samt globalfond och tillväxtmarknader.

Tanken är att var så passiv som möjligt. Sett till hela kapitalet jag satt in så blir det cirka 65% global, 25% svenska investmentbolag och 10% tillväxtmarknader.

Läst en hel del böcker, allt från Småspararguidens bok (som menar på att egentligen räcker det med en globalfond som är bred med ev. tillväxtmrk/småbolag) till Per H Börjessons bok som rekommenderar ovan investmentbolag.

Nu handlar det om lite större insättning inledningsvis och därefter månadssparande under lång tid

/A

Allt är en smaksak. Jag lägger ca 70% i globalfond och 10% i en svensk bred indexfond. Övriga 20% i småbolag och tillväxtmarknader.