Förslag på alternativa investeringar?

Jag såg för första gången termen “alternativa investeringar” användas då jag kollade efter kryptoprodukter på Avanza för snart ett år sen. Det verkar som att Avanza använder den termen främst för kryptoprodukter, så jag trodde att det var det som menades. Senare har jag förstått det som att många använder termen för allt som inte hör till aktier och obligationer.

Efter att ha skummat Zinos allvädersportföljtråd och kollat och läst en hel del v.g. ekonominyheter det senaste året så har jag fått upp ögonen för många olika alternativ till aktier och obligationer. Jag tror att innan man bestämmer sig för vad man ska leta efter för investeringar så bör man ha syftet med investeringen klart för sig.

Det kan t.ex. vara för att diversifiera en portfölj på olika sätt, höja avkastningen, minska risken, öka kapitalflödet mm. Sen, när syftet är klarare, så blir det lättare att hitta en investering som passar ens syfte.

Eftersom jag kör allvädersportfölj och följer de grova dragen i Zinos grundportfölj, så har jag förutom aktier och obligationer även råvaror, varav en större andel guld. Jag har även kryddat med lite Bitcoin och några mindre valutapositioner. Vill man ha ytterligare inspiration om olika typer av investeringar så finns även mer avancerade allvädersportföljer i tråden ovan, med många olika typer av investeringar.

3 gillningar