Hej,
Vad tror ni om Fortum, energi kommer väl alltid vara något vi behöver.
Bra direktavkastning och jag som snart ska bli pensionär vill gärna ha lite cash-flow.
Vad tror ni, eller har ni andra tips i kategori stabila utdelare?
Tror det är lite feltänkt att tänka “X kommer alltid behövas, därför ska jag köpa Y aktie”.
För det första vet vi inte om det är just bolag Y som kommer att stå sig i konkurrensen och vinna mark i framtiden, de kan lika gärna tappa marknadsandelar till bolag Z.
För det andra måste de växa och överträffa nuvarande förväntningar för att aktiepriset ska öka realt över tid.
Det räcker inte med att konstatera att något kommer att behövas eller är en bra produkt, det är redan inprisat idag då alla andra också vet detta.
Utdelning spelar egentligen ingen roll, du kan ändå göra en hemmagjord utdelning från ett ej utdelande bolag eller fond. Resultatet blir exakt samma, du får lite mindre pengar i din aktie och lite mer cash.
Stabila utdelare/bolag är också lite lurigt, du ser bara de som överlevt och varit stabila utdelare men inte de som fallit längs vägen.
Vet inte om man är så hjälpt av att titta i backspegeln, det är lätt att ha rätt när man har facit men det är svårare framåt där vi inte har något facit.
Tja, håller med passiv att det är feltänkt att köpa ngt för att man antar att det kommer att behövas. Förhåll dig till aktier som förmodligen sticker ut nu som den kommer göra i framtiden med så kommer du längre.
Det har ett p/e på 10 och hög direktavkastning, så det är väl intressant ur den aspekten. Den är stabil, men exponeringen med fastpris mot tyska gaskonsumenter var en riktig black swan.
Det som talar emot är att EUR-kursen är lite hög, men det förbättras väl inte i närtid.
Pratar i egen bok.
Jag är väl inte jättepositiv till Fortum även om energi nog är en av de säkrare ”varorna” som kommer att behövas.
De har haft det riktigt jobbigt med stora förluster pga Uniper (tror jag det heter) - tyska gasbolaget de köpte.
Just nu P/E 10, vilket inte är direkt högt jämfört med andra bolag, MEN sett över senaste 20 åren så har Forum värderats just till P/E 10. Så normalt värderat.
Problemet är väl närmast att analytikerna förväntar sig att vinsten per aktie faller närmaste åren med 5-15% per år nästa två år. Baserat på 16 analytiker (som såklart kan ha fel men ändå)
Faller vinsten så är det nog rätt sannolikt att kursen också går ner eftersom den redan handlas till normalt P/E.
Också viss risk att de måste sänka utdelningen något även om kassaflödet förväntas täcka utdelningen vettigt.
Utdelningen har inte heller direkt varit stabil, utan mer cyklisk (hög i bra år, lägre i dåliga år). Mellan 0,6 - 1,3 EUR. Alltså ingen aktie jag hade gått all in i mht att få ett stabilt kassaflöde från utdelningar.
Vill du leta andra kandidater så hade jag nog mest botaniserat på svenska börsens storbolag och försökt hitta något där.
Sen ska man vara väldigt medveten om att bäst chans för lyckade investeringar har man med breda billiga fonder
Att sätta ihop en utdelnings portfölj med ett antal bolag kräver både tid och engagemang över lång tid för att lyckas bra. Inget man bara hoppar in i för att prova. Bara ett vänligt tips ![]()
Ett alt kan vara ETFen XACT Norden Högutdelande där man får en portfölj med ett 50tal utdelande bolag i Norden med knappt 5% utdelning till en kostnad om 0,3% om året. Då överlåter man åt XACT att sköta det med denna ETF som följer Handelsbankens low vol high dividend index.
Eller kör man globalt index och säljer av fondandelar när man behöver pengar.
Smaken är som baken. Lycka till ![]()
Hej och tack för bra input!
XACT Norden Högutdelande har jag ganska mycket av men tänkte “toppa” denna utdelande ETF med extra Fortum. Jag “känner” flow i detta företag ![]()
I Sverige har jag förutom tyngd på XACT ävan mycket Ericsson jag köpte för 8 månader sedan och ska behålla ett tag till, tror på ökad utdelning och långsiktig uppgång (skulle inte förvåna mig om någon USA-firma köper upp Eric för dom har ingen egen telco-industri för markbunden 3GPP-teknologi och det förvånar mig att dom inte redan köpt, borde vara superkomplement till starlink… så här kanske det blir pengar till mig 2025-2026).
Detta ger mig den direktavkastning jag behöver att dra runt mina boende-räkningar. Jag testar öka med Fortum i min direktavkastande portfölj, vars syfte är att betala alla mina fasta räkningar som sagt.
Planen är att under 2025 skall 75% av alla mina nödvändiga fasta räkningar (huskostnader/fasta bil/fack/A-kassa/…) komma från denna direktavkastande (4% räknar jag med).
Lönen ska gå till hushåll, bränsle och investeringar:
20% → röreslekostnader (mat osv)
20% → Investering i ökad direktavkastning att nå 100% fasta konstander (4% regeln)¨- Fortum då som tråden handlar om
20% → USA Index
20% → kontantspar till husbil
15% → Crypto (köpt BTC i flera år men ska öka)
5% → High risk stock (sedan ett par månader köper jag bl.a D-Wave Quantum )
Sådär ser mig budget ut just nu -
Tack för all bra input och kommentarer mottages gärna!
PS:
Mesta existerande sparande har jag i LF Global, Avanza Zero och andra breda fonder och dom ligger bara kvar…