Hjälp med ev avslut

Jag har genom ISK ett sparande i Schroder Global Energy Transition USD som jag nu har konstaterat att värdet har sjunkit som en sten de senaste månaderna och jag har tappat runt 30.000 just nu. Ska jag ha is i magen och låta det vara utan att satsa mer, eller ska jag snabbt som bara den avyttra? Jag är så dåligt införsatt i hur man ska agera en sån här gång så jag tar gärna råd av er. Ska tillägga att jag har inget behov av pengarna nu utan det är i ett längre perspektiv och om kanske 5-10 år möjligen.

Som vanligt är det bara att sitta still i båten. Jag har tappat närmare 200k senaste 3 månaderna. Suger ja.
Många som har ångest när det gått ned såhär, men in the long run kommer det att ge sig till ±0. Fortsätt spara, månadsmässigt och långsiktigt. :slight_smile:

6 gillningar

Om det är denna fond: Avanza

Så skulle jag absolut sälja den och köpa en billig global indexfond istället. Inte för att den fallit utan för att den är svindyr (2,27%, hjälp) och för att det är en smal branschfond.

Kanske stiger fonden en massa framöver, det vet ingen av oss. Historisk avkastning för en aktiefond säger inget eller nästan inget om framtiden, men avgiften däremot säger något om framtida avkastning.

6 gillningar

Personligen har jag sålt allt som innehöll någon amerikansk företag. Gjorde det i affekt när trump blev president. Köpte vapen och olja. Gått minst sagt jäkligt bra.

Globalfonder hade jag inte rört vid med tång ens. Typ 70 % usa. Tror usa är kört tills de byter styrelseskick. De ligger ju och väger mellan demokrati och autokrati. Kvittar vad det blir men marknaden hatar osäkerhet. När det är över där så kan man gå " globalt" igen.

Gör annars din egen globalfond. Safe bet är asien utan kina. Europa. Kanada. Australien.

Vill du bara tjäna pengar så vapen och olja. Men bevaka omvärldens politik då så du hinner sälja.

2 gillningar

mm men nu snackar du om vad du HAR gjort. Antingen är man en aktiv trader, eller så sitter man still i båten. :slight_smile:

1 gillning

Du vet väl varför du köpt den? Eller har du bara chansat?
Då kan du lika gärna chansa på att ha den kvar, eller chansa på att sälja den.

Men här är ett råd: om du bara chansar på dina innehav är det bättre att sitta med pengarna på sparkonto.

Den krassa verkligheten är att orsaken till att vi har ISK är för att staten ska säkra sina inkomster från kapitalplaceringar; de flesta placerar så dåligt att de sällan gör någon vinst att plocka 30% från AF-kontona, eller så gör de till och med förluster som staten måste ge återbäring på.

Varken eller, skulle jag säga.
Jag har ett historiskt sparande i samråd med vår bankman och förmodligen var vi överens om just den här fonden för några år sedan. Jag är, som sagt, inte så aktiv utan överlåter (tyvärr) åt experterna att komma med rekommendationer. Nu har jag sökt min bankman för jag vill ha dennes inspel och tips. Jag är däremot bestämd över att jag inte på något sätt vill gynna den nu sittande presidenten och hans administration så det beslutet är taget. Skulle ha gjort det tidigare, men nu blev det så här.

Ok. Rent krasst har du betalat 2.5% (enligt annan postare här) per år för att investera i Northvolt, Stegra och annat liknande. Om det passar din ideologi bättre än att placera i breda USA-marknader så ligger dina pengar helt rätt. Då skulle jag bara ligga kvar.
Du kan möta sankte Per med högt buret huvud.

2 gillningar

Hur lyckades du med det och samtidigt höll dig borta från USA?

1 gillning

Den fonden du har har som många säger här väldigt hög avgift ungefär 10 gånger högre en vanlig indexfond. Jag antar att du valde den med tanke på miljön då den fokuserar på ny energi, den är dock väldigt smal också och kan säkert gå lite hursomhelst på grund av detta. Finns dock billiga indexfonder med ESG inriktning (utesluter tex fossilindustrin)

Om du nu inte vill ha USA så skulle kollat på

LF Europa
Storebrand Emerging Markets A SEK (Asien)

Dock hade de varit bra med en basfond som LF Global men ja den innehåller mycket USA, själv ser jag det mest som företag som verkar globalt men har sitt huvudkontor i USA.

Sedan finns ju tex fondrobot LYSA med både alternativet bred eller hållbar, du får du bra diversifiering och behöver inte tänka så mycket på vad du ska placera.

1 gillning

Tack för tipset. Synd att jag varit så inaktiv tidigare….nu som pensionär med mer tid över, kan jag engagera mig mer. Alternativet LF Europa låter intressant och jag kollar vidare på det.

Är du pensionär kanske du inte behöver spara i fonder längre? Sälj och sätt dom på nåt räntekonto? Tråkigt om det är dyr avgift och går ner massor. Roligare kan man ju ha för pengarna som pensionär. :ok_hand::+1:

1 gillning

Om vi säger att TS är en nybliven pensionär så har hon minst 20 år kvar i livet och att då ha 100% räntefonder är i mitt tycke inödigt konservativt. Bättre att justera fondvalet till något med mindre risk, kanske i kombination med ett sparkonto.