Sälja av vinst i fonder för att säkra hem kapitalet?

Hejsan

Jag funderar om jag ska sälja av vinst på vissa fonder och sätta in på fasträntekonto och ha som en extra buffert. Jag vet att det inte blir ränta på ränta osv men jag har “säkrat” pengarna.

Jag funderar helt enkelt på att ha ungefär samma summa i fonder och löpande sälja av vinster för att på så sätt säkra pengar. Om jag inte går med vinst, så säljer jag inte av.

Jag har en buffert på ca 20% men tänker att det kanske är bra med lite mer!?!? Tänker jag helt galet?

Jag har förlorat ganska mycket tidigare så det känns som om jag vill hämta hem lite av det jag förlorat…

1 gillning

Är det inte bättre att pausa sparandet i fonder och lägga in mer nysparandet i bufferten? Gör så tills bufferten känns tillräckligt stor så att du kan låta ditt långsiktiga sparande vara just långsiktigt och få nytta av ränta på ränta :slight_smile:

8 gillningar

Förstår hur du tänker men jag lägger inte in egentligen så mycket “nya” pengar. Lever på sjukersättning, så det är inget överflöd :grimacing:
Har så jag klarar mig med extrapengar några år framåt i den buffert som redan finns. Pga inget nytt sparade vill jag säkra på ett annat sätt gissar jag.

3 gillningar

Det är omöjligt att förlora pengar om du investerar i en indexfond och aldrig säljer. Du skriver att du förlorat pengar, då måste du ju sålt vilket går mot all logik kring investeringar i indexfonder.

Du ska alltså investera i globala passiva indexfonder och hålla i minst 10 år, finns ingen period historiskt där man gått med förlust under 10 år om man räknar med utdelningarna som återinvesteras i indexfonder.

Gör om och gör rätt, ha den buffert du känner dig trygg med, 3 månadslöner är verkligen tillräckligt om man har förlängd inkomstförsäkring.

Nu är du sjukskriven verkar det som så försök gör dig av med alla utgifter du kan, sälj bilen, husdjur och annat kapitalförstörande skit.

Hejar på dig!

1 gillning

Du har ungefär samma situation som ngn som börjar närma sig pensionen och behöver växla ner risken och därmed säljer av sina fonder.

Jag vet inget om din situation men om du upplever det som att du vill kunna “säkra” kapitalet för att ha det tillgängligt oavsett marknadens svängningar så är det nog klokt att flytta en del från indexfonderna till vanligt bankkonto med ränta. Notera att du då riskerar att inflationen överstiger räntan.

Men egentligen är det som Rewzen skriver, om du inte “behöver” kapitalet bör det stå kvar. Och se över utgifterna osv.

Men vad du behöver är ngt du måste fundera ut först, och hur mycket. Och det utifrån DIN situation som ingen känner bättre än vad du gör.

Lycka till!

3 gillningar

Jag har haft fel fonder tidigare men nu har jag städat upp och har ca 70% globalfonder, 20% sveskt och 10% lite blandat nordamerika, japan och teknik. Jag har betydligt mer än 3 månaders löner i buffert, tycker om marginaler. Ok, tar mig en extra funderar om jag kanske ska låta allt vara i 10 år…

1 gillning

Inget fel med att plocka äpplena från sina äppelträd man sått men kan vara god ide att ej kapa av hela träden och sälja dom samt spara ett par äpplen med kärnor i så man kan så nya för framtiden. :slight_smile:

3 gillningar

Tack för alla kloka råd :pray::tulip:

2 gillningar

Låter väldigt bra, blir glad även om jag tycker att det är onödigt med buffert när du ändå har så mycket pengar. Varför inte köra allt i indexfonder och ta av de ifall det krisar? Har du någonsin använt din buffert ens? Tänker att vissa år går de globala indexfonderna upp nästan 40%, synd att ha buffert då som inte används.

Tänk också på att du kanske ska leva 30-50 år till, en indexfond lär gå upp otroligt många tusen procent på de åren. Jag hade kört 100% indexfonder och tagit av det när det behövs, pengarna finns ju där lättillgängligt och du kan även använda värdepapperskredit som buffert, men gör det som är bekvämt för dig!

Förra året gick indexfonderna upp nästan 25%, hur mycket blev den alternativa kostnaden för din buffert skulle du säga?

Ifall du har 100k i buffert så gick du miste om nästan 25k förra året ju!

2 gillningar

Det är lite så jag tänkte, löpande sälja del av vinst på vissa fonder och låta resten vara och behålla fördelningen mellan olika fonder ganska konstant. Men måste tänka ett par varv till…

1 gillning

Ja buffert gav förstås inte den utdelningen…Ja du har rätt, enkelt att sälja av om jag behöver.

1 gillning

Ja du gör ju som du vill, men ville bara ge dig en tankeställare!

Då indexfonderna återinvesterar utdelningarna så går de oftast ner mycket mindre än börsen vid nedgångar också. Så när börsen går ner 10% så går indexfonderna ofta bara ner 5%, och ifall börsen går upp 15% så kan indexfonder gå upp nästan 25% som förra året.

1 gillning

Behöver du pengarna från överskottet i det löpande?
Behöver = behöver absolut för att inte gå back varje månad eller likvärdigt, kunna leva lite?

Isåfall skall du noga räkna på hur mycket framtida vinst du har råd att avstå. Men om du inte klarar dig utan att ta av bufferten månad till månad så…

1 gillning

Mmm…Tack! Utgifterna har jag minimerat för att ha en sund löpande ekonomi så den är ok. Ska nog omfördela lite, så jag har lite mer i globalafonder, och låta den få utvecklas (förhoppningsvis) :grin:

Jag klarar mig utan att ta av bufferten löpande. Det är mer när jag vill resa och stötta barnen som jag tar av bufferten. Så egentigen behöver den inte vara större…

Kul att du ska omfördela! Ja senaste 10 åren är indexfonderna upp 300% ungefär.

Så ifall du haft en buffert på 100k de 10 åren har du gått miste om 300k SEK.

100% på 5 år, 100k i alternativkostnad ifall man haft buffert på 100k senaste 5 åren.

2 gillningar

Ojoj…Läropeng…

1 gillning

Jag skulle rekommendera att bolla din situation med @Anonym:

Risken är nämligen att du hamnar fel på grund av historiska erfarenheter som kanske inte är relevanta i och med ditt nya sätt att spara.

3 gillningar

Ska ta mig en funderar på att kanske kontakta honom, som en investering framåt. Tack :smiley:

2 gillningar

Do it. Instämmer, det är en god ide för dig att göra det.

2 gillningar