Jag gjorde insättning på opti 200 kr utan att trycka på något. Måste jag göra något för att de ska investeras eller blir det automatiskt?
De investeras automatiskt.
Det är en av fördelarna med fondrobot.
Om du bara har 200 kr insatt kommer du nog däremot inte äga andelar i alla tillgångar.
Ska lägga in mer när lönen kommer. Hur mycket ska man lägga för att få alla tillgångar?
Från OPTI FAQ:
"
Köper ni alla fonderna när jag sätter in pengar?
Det beror på hur mycket du sätter in. De flesta fonder kräver en minsta insättning på 100 kronor, men några kräver 200 kr*. Så, för att vi ska kunna köpa alla fonderna gäller följande lägstanivåer, per portfölj och hållbarhetsnivå:
Om du sätter in ett mindre belopp köper vi de fonder vi bedömt viktigast. Allt eftersom du sätter in mer pengar, och/eller din portfölj stiger i värde samt rebalanseras köper vi resten av fonderna.
- Vi hade helst velat ha en krona i lägstanivå, men fondbolagen som förvaltar fonderna vill helt enkelt inte ha för många mindre insättningar och uttag, eftersom det blir svårt för dem att hantera
"
Hur många bolag har opti
OPTI köper fonder och inte individuella värdepapper så vitt jag förstår.
Opti säga vara mer bred än lysa ju?
Opti har en annan sammansättning av räntor än Lysa, vem vet vad som visar sig vara bäst.
Opti har råvaror vilket Lysa inte har, oklart om det är så pass mycket bättre att det motiverar den högre avgiften.
Opti har ett fullständigt globalt viktat aktieindex medan Lysa placerar 20% i Sverige.