Lysa elr opti ? Vilken hade ni valt ?
Lysa är billigast
Opti har bäst diversifiering.
Så det beror på vad man är ute efter. Lägst pris eller mest spridning.
Jag gillar diversifiering samt att jag tycker Optis app är väldigt snygg och smidig. Men kostar mer än dubbelt så mycket som Lysa.
Ha tänkta spara 2000kr i månaden till barnen det bli jibrätt mkt pengar då kanske lysa är bättre om man tänker på avgiften ?
Använder personligen lysa. På lång sikt gör avgift betydligt mer nytta än snygg app, om man ska låta pengarna ligga och växa ska man ju ändå inte vara inne och pilla så mycket
Men om du vill veta mer om deras för- och nackdelar rekommenderar jag avsnittet om bästa fondrobot 2021: https://rikatillsammans.se/bast-fondrobot-2021/
Kan man själv bestämma vilka fonder man vill ha, eller är detta redan förutbestämt när man skapar konto hos både Lysa och Opti?
Nope, du kan inte välja vilka fonder du vill ha, bara risknivå och om du vill ha extra hållbart alternativ.
Du tänker hos båda aktörerna?
Exakt, gäller hos bägge
På Lysa kan du välja vilken fördelning mellan aktier och räntor du vill ha men ej de exakta innehaven.
På Oti kan du välja mellan risknivå 1 och 9. Dessa har en förutbestämd fördelning mellan aktier/räntor/råvaror. Du ka även välja 100% aktier på Opti.
På både Lysa och Opti kan du dessutom välja extra hållbart sparande.
Hela tanken med aktörer som Opti och Lysa är att du ska slippa fundera på vilken fond du ska ha eller inte.
Du får automatiskt den uppsättning fonder som (teoretiskt) har bäst riskjusterad avkastning. Dvs bäst avkastning i förhållande till risken du tar. Och detta tillämpas enligt vad forskningen på området säger. Dvs sprid riskerna så brett som möjligt i breda indexfonder,(äg en liten mickro del av varenda företag i världen) och håll avgifterna så lågt som möjligt.