Tagit bort personlig information.
Jag TROR att det har att göra med att man man som lekman förväxlar primärenergital och specifik energianvändning på något sätt. (Samma enhet men olika tankesätt/definitioner) Hade exakt samma fundering då vi energideklarerade villan och jag upplevde att vi fick för “dålig bokstav”. Frågade han som utfört deklarationen men blev aldrig riktigt klok på hur det hängde ihop men han lät i alla fall säker på att allt var korrekt gjort.
Observera att till vilken temperatur förråd/garage värms upp kan slå väldigt mycket. Tror att gränsen låg omkring 12gr för att de ytorna skulle räknas med som “uppvärmda”. (Dvs hade man 11gr i dessa utrymmen räknade inte ytan med när man slog ut förbrukningen. Hade man istället angett att man hade 13gr så räknades de ytorna in = man fick ett lägre tal)
Kan tillägga att med det nya sättet att räkna sa han att det i princip krävdes “passivhus” för att få A och att ganska få befintliga hus som var några år nådde upp till B.
Nu gällde det här en villa och jag vet inte vad/hur mycket som skiljer mot en BRF.
Det var ungfär så jag förstod det.
Vi hade huset söder strax söder om Södertälje byggt 2006. 180kvm 1 1/2 plan hus med förhöjt väggliv + 17kvm förråd (10gr) + 35kvm garage (5gr). Hus 24cm isolering i väggar, 30cm i golv, 60cm tak. (Garage lite mindre isolering 10/20/30 om jag minns rätt)
23gr inomhus, två vuxna och två tonårsdöttrar. I genomsnitt ca 16000kWh/år senaste 5 åren och fick ”D” (Nibe 360P frånluftvärmepump)
Hade vi angett förrådet och eventuellt garaget som 12gr hade vi ökat uppvärmda ytan och antagligen precis lyckats glida in på ”C”. Huset vi flyttade till hade identiska förbrukningssiffror och ytor men där hade man räknat med 13gr i garaget och det hade då precis klarat ett C.
Gick i princip inte att få B för oss utan att vi hade bytt till Bergvärme som det lät. (Dvs för att klara samma som nuvarande energikrav för nybyggda hus).