Har just lyckats landa ett jobb som innebär ett lönelyft på 40%(!) och går dessutom från en retroaktiv lön till en förskottslön.
Det innebär för mig att jag vid första lönen på nya jobbet får en ”dubbellön”. Jag kan således direkt fylla min utarmade buffert (hej Corona, VAB och föräldraledighet).
Min plan är att spara 38% per månad och jag kan börja fylla hinkarna direkt.
Nu till kärnfrågan:
Kan det vara en god idé att bygga upp hink 2 & 3 samtidigt och sen klippa sparandet i hink 2 när målet är uppnått?
Det tycker jag, beroende lite på vilka sparmål du vill nå och vilken tidshorisont. Personligen fyller jag på både mellanrisk och passiva hinken simultant, men jag har också en relativt stor buffert.
Det följer inte riktigt Jans modell, men alla har olika förutsättningar så därför finns inget exakt svar.
Man kan ju tjuvstarta lite försiktigt med 75% till hink 2 och 25% till hink 3.
Gött med ökad inkomst! Se upp så inte utgifterna ökar lika mycket.
Vad sägs om att du lägger 10% av inkomsten direkt till passivahinken och resten i mellanriskhinken tills den är full?
Så gjorde vi och det kändes bra.
Lite beroende på hur gammal du är så skulle jag prioriterat de olika hinkarna. Är du ung, så skulle jag prioriterat den passiva hinken så att du får så hög risk så tidigt som möjligt. Är du äldre tvärtom. Sedan kanske fördelningen hade vart 70/30 eller liknande.