Hej!
Är det värt att byta från Handelsbanken Global index criteria 0,4% till någon av Länsförsäkringar Global index, Dnb Global indeks, eller Avanza Global som är billigare indexfonder?
En fond som tar ut 0,4% i avgift omvandlar 4%- regeln till 3,6%-regeln och sänker alltså ens disponibla inkomst under FIRE med 10% (plus kanske 5% till som försvinner i avgifter under ackumuleringsfasen), så det skulle jag gärna undvika.
Skillnaden i avgift är ganska liten. Den största skillnaden är att Handelsbankens fond är en så kallad mörkgrön fond, dvs dess urval av aktier görs med ett större hållbarhetsfokus jämfört med exempelvis DNB:s fond. Jag hade stannat kvar om jag vill ha en mörkgrön fond, annars hade jag bytt. Du kan knappast hitta en billigare mörkgrön fond med global exponering.
Handelsbanken Global: mörkgrön om man gillar det, innehåller tillväxtmarknader om man gillar det.
Handelsbanken Develop M. Index: mörkgrön om man gillar det, saknar tillväxtmarknader
Så om du funderar på att byta till LF Global eller Avanza Global, eller DNB Global, som alla saknar tillväxtmarknader, kan du lika gärna byta till Handelsbanken Develop M. Index
Den kostar 0.26% så mer lik övriga fonder som saknar tillväxtmarknader
Med 0,4 % avgift skulle jag säga att det inte är kritiskt, men värt besväret att byta.