Hjälp med indexfond

Hej! Jag står mellan Länsförsäkringar global index och Handelsbanken global index ( a1) . Det handlar om ett engångsbelopp på 200 000kr och löpande månadssparande på ca 8000kr. Vilken skulle ni rekommendera?

LF Global. Billigare och tillräckligt bred.

DNB Global Indeks är snäppet bättre med färre uteslutningar

1 gillning

LF Global har avkastat ca 105% senaste 5 åren. Handelsbanken Global har avkastat ca 86% senaste 5 åren. Avgiften är dessutom högre hos Handelsbanken.

Välj DNB Global Indeks.

Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.

Välj någon av dem så blir det bra.

1 gillning

Handelsbanken global index criteria innehåller även tillväxtmarknader och är något dyrare än tex lf global. Pga av detta har lf global, som överviktar i usa, gått bättre de senaste åren. Båda har esg. Jag skulle valt vilken som, båda är bra, men ännu hellre dnb global.

Förmodligen, men jag tycker att Avanza är med på den listan på gamla meriter. Just nu har man t ex 8.79% Nvidia, nästan dubbelt så mkt som hade varit rimligt. Jag tycker iaf inte det längre är en “traditionell globalfond”.

Vad rekommenderar du ?

Medhåll. Tung :scream: jämfört med sin indexvikt i MSCI World Index…