Guld vs realräntefonder 2022

På tips från @AuAgEric:

A shock looms for governments over inflation-linked bonds

2 gillningar

Intressant artikel! Den fick mig att tänka på ett citat ur boken The Permanent Portfolio:

“Att köpa realränteobligationer är som att köpa en brandförsäkring från en pyroman.”

Det finns ju en uppenbar risk att länder hamnar i en negativ skuldspiral när inflationen stiger, kupongen på realränteobligationer stiger, centralbanker måste skapa mer pengar för att betala kupongerna, och inflationen stiger ytterligare.

Personligen ser jag dock bara ovanstående resonemang som en stark anledning att äga både realränteobligationer och guld det kommande decenniet.

Ser inte riktigt kopplingen mellan artikeln och grafen dock? Att guld skulle vara att föredra över realräntor? Amerikanska TIPS har fallit tungt i år pga FEDs kraftiga räntehöjningar, men jag tror att både realräntor och guld har sin plats i en portfölj, för realräntor är mer direkt kopplade till KPI än vad guld är.

1 gillning

Intressant! Alltid farligt att lova betala något när caset ändras och det blir dyrt som i detta fallet för realräntor.

Ser inte heller kopplingen med grafen som väl inte är med i artikeln? Kunde inte se den åtminstone.

Bilden verkar indikera att TIPS och Guld samvarierar och då att guld skulle gå ner liknande så som TIPS gjort.

Samtidigt skulle det väl innebära att guld inte skulle skydda i inflationsmiljö … vilket väl går stick i stäv med vad det är guld ska göra över tid :thinking:

Vad är andemeningen? Realräntor kan gå åt helsike (om stater inte kan betala räntan) och guld borde rasa med realräntor?

1 gillning

Realränteobligationer och guld har historiskt haft hög korrelation, eftersom båda trivs när realräntan sjunker. I TIPS fall eftersom priset på obligationen då stiger, och i guldets fall eftersom avkastning då är svår att hitta på annat håll, vilket gör det mer attraktivt att hålla en icke-avkastande värdebevarare.

Realräntor och guld skyddar bara dåligt så länge centralbankerna kan låtsas vara tuffa. När någonting går sönder i systemet (såsom de brittiska pensionsfonderna senaste månaden) eller när konjunkturen vänder nedåt, kommer retoriken snabbt att ändras.

1 gillning