Om två veckor spelar Jan och Caroline in podd med Anna Juteryd, seniorjurist på Lexly, om den juridiska biten av en skilsmässa – bodelning, vad som delas och vad som inte delas, äktenskapsförordet i praktiken och hur man gör om man inte är överens.
Inte den roligaste biten såklart med väldigt viktig
En siffra som jag hört användas i Sverige flitigt är att 50% av alla äktenskap i skilsmässa.
Ifall du har en fråga om bodelning, om hur man hanterar gemensamt ägd bostad, om barnens ekonomi vid en separation, om vad som räknas som enskild egendom eller om något helt annat – kommentera nedan.
Tidigare avsnitt med Anna Juteryd:
1 gillning
Är det vanligt att banken kräver ett bodelning avtal innan de godkänner lån.
I mitt fall så hade jag fått ett lånelöfte från SBAB men när jag hade hittat lägenheten så krävde de bodelning avtal flera månader innan tillträde.
Anledningen var att jag fortfarande stod på halva huset och halva bolånet innan bodelningen var klar.
Det löste sig ändå men kändes lite stressande då
Hej!
Kanske lite sent ute, men har en fråga kring när barnen bor kvar i huset och de skilda föräldrarna växelbor. Föräldrarna äger huset gemensamt.
Hur löser man bäst så att barnen kan bo kvar i huset om ena föräldern skulle dö? Den kvarvarande föräldern har inte möjlighet att lösa ut barnens arv utan att sälja huset. Testamentera allt utom barnens laglott till sitt ex..?
En annan fundering gäller olika nivå på inkomst. För att barnen ska kunna bo kvar i huset behöver den ena föräldern betala betydligt större andel av de löpande kostnaderna (65% vs 35% om man delar utifrån lön, alternativet skulle vara billigare boende). En del av de löpande kostnaderna är utöver mat etc ränta på lån (ingen amortering pga <50% belåning). Blir det konstigt att ena parten betalar 65% av räntekostnaderna fast huset ägs 50/50? Förordar ni någon annan lösning?
Vad bör ett samägandeavtal innehålla i en sån här situation?
Hur gör man med bodelningen när huset och det mesta i det (möbler elektronik etc) blir kvar gemensamt i några år till?
Ser fram emot avsnittet!
Kan ett gift par bestämma själva vad som ska ingå i bodelning? Dvs att bara boendet delas, inte respektive tillgångar i besparingar mm.
Inte Jurist men … i grunden ingår all egendom, förutom enskild egendom eller om ni skrivit äktenskapsförord, i bodelningen. Men är ni överens så kan ni dels skriva papper på äktenskapsförord under pågående äktenskap eller ge en gåva mellan makar som enskild egendom som undantar egendom från bodelningen.
Slutligen så finns det inget som hindrar er, om ni är överens, att dela boet vid bodelningen precis som ni behagar.