Att fördela helt jämnt mellan olika fonder tycker jag är en dålig idé. När jag bygger en portfölj så vill jag efterlikna marknaden. Antingen genom indexet MSCI World (70% Usa, inga tillväxtmarknader) eller indexet MSCI ACWI (ca 60% Usa, inkluderar tillväxtmarknader).
Därför anser jag att det blir helt onödig kaka på kaka att ha både globalfonder OCH Usa-fonder samtidigt.
Globalfonden är redan korrekt marknadsviktad. Det som dock inte ingår är då t.ex småbolag samt tillväxtmarknader om man väljer en globalfond som följer MSCI World. Det finns även vissa argument för att övervikta Home Bias en aning (finns visserligen argumet emot också…).
Mitt standard portföljförslag ser ut typ såhär:
70% globalfond (msci world)
10% tillväxtmarknadsfond
10% Sverige
10% småbolag
Då får du en bred portfölj och väljer du indexfonder så blir den billig också
Så om du ska investera 150.000kr blir det 105kkr i globalfonden och 15kkr i de tre övriga. När du månadssparar så automatiserar du köpen så att de investerar enligt samma procentuella fördelning.
Vill du bara köra enklast möjligast så tycker jag det räcker med en fond som följer MSCI ACWI och då blir valet 100% i Storebrand global all countries. Enklare blir det knappast. Fondrobot som Lyssa eller Opti är också vettiga alternativ.