Hjälp med investering till mitt barn

Hej!

Jag har nyligen blivit förälder och vill investera barnbidraget på ett isk konto i mitt eller min frus namn. Förr var barnportföljen uppdaterad så att man själv kunde göra en portfölj, men nu rekomenderas LYSA.

Jag vill inte använda LYSA så jag undrar hur hade ni gjort ett upplägg i er portfölj samt vilka indexfonder hade ni rekommenderat?

Jag kör KF barn på Avanza med fondrobot till mina barn.

100% billig globalfond som ni ligger stabilt i till barnet är 15, sen kan ni börja kika på hur ni vill göra de sista 3-8åren(dvs vill barnet bo hemma och plugga/jobba? eller vill barnet flytta ut vid 18år)

Det är min plan, KISS principen. Jag vill inte krångla till det eller få för mig att jag skall optimera något. Om det funkar bra för mitt eget långsiktiga sparande så funkar det bra för mitt barns långsiktiga sparande.

Sen kan det vara kul att matcha barnbidraget med extra investering i bitcoin (eller en tracker) om man vill chansa på att ha en att det fortsätter som en🚀
[edit] tycker dock inte att man skall köra det som bas, ut mer om man tycker det är kul och känner att man har råd att ha en lekhink för trendiga(?) tillgångar. :slight_smile:

1 gillning

En standard basportfölj fungerar bra!

T.ex 100% i en billig global indexfond

Eller lite bredare portfölj

• 70-100% global indexfond t.ex Dnb global indeks
  • 0-10% svensk indexfond. T.ex Plus allabolag Sverige
  • 0-10% tillväxtmarknader. T.ex Länsförsäkringar tillväxtmarknader index
  • 0-10% småbolag. T.ex Handelsbanken globala småbolag eller Plus småbolag/mikrobolag Sverige
1 gillning