Hjälp mig att placera mina pengar!

Hej alla!

Jag är ny på forumet och kan ingenting om investeringar och liknande. Jag hittade en bok på loppis idag, som jag ska läsa och försöka lära mig mer!

1 gillning

Jag har idag ett ISK-konto, ett konto som heter FRAMTIDSKAPITAL samt ett IPS. Vad jag förstått så är IPS ett pensionssparade?

Men vad är skillnaden mellan ISK och FRAMTIDSKAPITAL, det ser ut så här…

Senare i år ska vi likvidera vårt företag och jag kommer att få en ganska stor summa pengar som ska investeras. Var hade ni lagt dem? Jag hade gärna velat köpa en del fysiskt guld, t.ex. 5 st 10 g-tackor från Tavex; 10 gram Guldtacka Valcambi Suisse - Tavex Sweden

Jag är medveten om att guld är dyrt nu, men kommer det att falla eller gå upp ännu mer?

Var ska jag stoppa in resten av pengarna, jag hade tänkt på mitt ISK, eller finns det andra saker man kan investera det i. Jag är inte intresserad av att hålla på direkt med aktier. Men söker bra fonder.

Jag hade ett möte med Nordea eftersom jag såg detta på mitt konto…

Jag hade velat öka risken till åtminstone en 6:a. Men det var svårt o man skulle i så fall byta hela fonderna. Tycker ni jag ska göra det?

Alla förklaringar om det hela välkomnas!

Sorry att det blev 3 inlägg, men kunde bara bifoga en bild per inlägg…

Ja det kan nog vara en vettig bok att läsa men allra helst tycker jag du ska gå till länken nedan för att studera RTs förslag

Du verkar ha prickat in alla möjliga sparformer :sweat_smile: och det som mest skiljer är hur de beskattas

• Framtidskapital är en kapitalförsäkring/KF (så som Nordea kallar den). Beskattas på liknande sätt som ISK dvs cirka 1% av kapitalet men dras kvartalsvis från likviden (cashen) som finns inom KF. Du kan ha aktier, fonder mm i den precis som på ISK

• ISK är väl den vanligaste sparformen. Beskattas med 1% på kapitalet men det sker i ens årliga deklaration. Även här kan du ha aktier, foner mm

• Depå beskattas den dagen du säljer av ett innehav (aktie eller fond). Då betalar man 30% skatt på vinsten.

Om du inte har någon tydlig orsak att använda det ena eller det andra så föredrar de allra flesta ISK.

Öka risken i ISK?
Ja då får du nog byta fonder till något med högre risk vilket ju egentligen säger sig själv. Dessutom, se upp med avgiften. Den du har är dyr med 1,5% avgift om året. Aktiefonder kan man få bra sådana för under 0,4%

Viktigast är att du först se till att läsa på och lära dig. Rekommenderar starkt länken ovan! Därefter kan du börja förändra och styra ditt sparande.

Kunskap är A och O.

Lycka till :grinning::+1:

7 gillningar

Ips är en gammal sparform där man kunde sätta undan pengar innan inkomstskatten drogs. Pengarna kan ligga kvar eller du kan be banken om hjälp flytta de till isk.
Om guld ska upp eller ner vet ingen, mår du bra av att ha lite fysiskt guld hemma så ska du ha det.

1 gillning