Frågor kring sparande, ny på forumet

Hej!
Jag har det senaste börjat lyssna på podden, tycker den är väldigt intressant och har fått mig att få upp ögonen kring detta med investera och spara och sluta köpa meningslösa prylar till höger och vänster.
Tyvärr har jag lite inlärningssvårigheter så det är sjukt svårt att ta in och liksom göra slutsatser av allt det som sägs kring sparande och investeringar. Vill gärna lära mig men lider lite utav det.
Jag har lite frågor som någon jättegärna får reda ut på ett enkelt sätt(om det nu är möjligt). Och Jan skrev på “Spara och investera” att det inte finns dumma frågor så jag testar.

1. Jag har förstått att det är bra att investera sin tjänstepension i globala indexfonder? Mitt jobb har Söderberg och Partners som pensionhanterare(?) och allt säötts in på länsförsäkringar. Kollade deras fonder som de investerar i och dom tar ut en 1,8 och en 1,5 % avgift. Så nu har jag kollat på de bästa fonderna på länsförsäkringar och det blev dessa.
    |LF Global Index|70 %|
    |LF Sverige Index|20 %|
    |LF Tillväxtmarknad Index|10 %|

Så nu har jag begärt att dessa fonder ska investeras i på tjänstepensionen. Var det ett bra val utifrån det jag har läst? Jag vet att alla val inte är rätt för alla, men för en medelinkomsttagare som inte är så kunnig utan skulle vilja att pengarna gör jobbet så kanske det är en bra idé att investera så här?

1. Den egna pensionen. Läste att man ska spara 10 % av sin nuvarande lön, är det före eller efter skatt? (dum fråga kanske?)
    Och hur ska man investera dessa som bäst om man eventuellt vill plocka ut pengarna vid 65-67 års ålder? Kan man använda sig av en fondrobot då för detta ändamålet? Typ Lysa? är det en bra idé att pumpa in allt sitt egna pensionsparande där? Eller tänker jag fel? Det är pengar jag kan vara utan fram tills pension.

2. Jag och min fru vill i framtiden köpa hus, vi har lyckats spara ihop ett par hundra tusen i skrivande stund. Dessa har vi börjat sätta in i ett fasträntekonto på 3 månaders basis på hennes bank Nordea. Vilket resulterar i nån tusenlapp var tredje månad. Vi tänker att vi kanske vill köpa ett hus inom 3-5 år. Finns det något bättre sätt att investera dessa pengar? Jag har inte riktigt förstått vad som är bäst på lite kortare period som ett par år? Det tillkommer ju pengar varje månad till sparandet så högen växer ju tack vare det men det vore ju bra att veta om det finns något bra sätt som jag har missat i min läsning att öka den mer än det vi lägger in?

3. Jag har ett buffertsparande som är till för outsägbara händelser, ska dessa helt sonika placeras på t.ex. ett e-sparkonto på swedbank(banken jag har)? Läste på E-sparkontot att det är 1,4 % ränta på det kontot. Jag vet att det ger lite pengar då varje år? Eller ska man investera även dessa pengar på något sätt? Det är pengar som kan komma att behövas på uppstuds, pengar jag kan vara utan men som inte är helt ämnade att ligga i 10 år, utan ifall bilen pajar eller liknande.

Ett gäng frågor som säkert finns massa svar på men jag är nyfiken och villig att lära mig det jag kan. Förstår om det kanske har skrivits här på forumet tidigare. Peka mig gärna dit, men som sagt är inte alltid bra på att dra slutsatser utifrån vad jag läser som sagt. :confused:

Allt gott!

3 gillningar
  1. Ja detta är i linje med hur Lysa investerar och anses vara bra nog. Det man kan diskutera är tilten mot Sverige. Vissa gillar det, andra inte.

2. Ja Lysa är en bra lösning och du kan enkelt sätta upp ett pensionsspar.

3. Lysa kan hjälpa till här också antingen med ett rörligt sparkonto eller med en blandning aktier/räntor 30/70 för sparande på 3-5 år

4. Buffert funkar bäst på sin vardagsbank nära till hands trots lägre ränta. Har man en stor buffert kan man placera delar av den hos en nischbank med högre ränta eller hos Lysa om man har sitt övriga sparande där.

3 gillningar

Det brukar vara efter skatt man menar.

Gällande buffert finns det avsnitt som kan ge input till frågorna du har (om du inte har sett det):

1 gillning

Att ha större mängd pengar sparade på sin storbank är verkligen inte vettigt. Riktigt dåliga sparräntor.
För trygghetsökande som vill ha mer än en miljon på kontot (gräns för bankgarantin) föreslår jag Statliga SBAB . Ger just nu 3% vid fria uttag.
Jag/vi använder Santander bank. Norsk bankgaranti.
Sänker snart sparräntan till 3,35% med fria uttag
3,45% med 1 månad låst.

1 gillning

Hej!
Tack snälla för dina svar!
Ska kolla upp Lysa lite noggrannare då låter det som!

Hej!
Tack för ditt svar på frågan kring pensionen!

Jag ska kolla igenom tipset om inlägget och se vad det står där. :slight_smile:

1 gillning

Hej!
Vi lyckas spara nästan hela min frus lön till insats för ett framtida hus. Vi sätter in dessa pengar på 3 månaders basis på hennes banks fasträntekonto. Funderar på om just tidsaspekten? Ska man satsa på en längre tid på fasträntekonto t.ex. 6 månader? Eller ska man satsa på 3 månader och lägga till den summan som har tillkommit av sparandet under dessa 3 månader till summan och starta fasträntekontot igen? Eller hur hade du gjort?

Tack för tipset kring SBAB, vi ska jämföra hennes fasträntekonto med deras.

Hej igen,
Jag har investerat min egna pension i fonder som går bra men är dyra.
Allt ligger på ISK-konton.
Är det en bra idé att sälja mina andelar i dessa dyra fonder och investera i Lysa eller indexfonder framåt? Eller ska man tänka att dessa ska ligga kvar fast avgiften är hög?

Allt gott,

Ja det skulle jag säga. Sälj och flytta till billigare sparande.

Avgifter äter upp kapital särskilt på långa tidsperioder.
Dyra och aktiva fonder kan helt naturligt överavkasta på kortare tidsperioder men på sikt får de otroligt svårt att hänga med just pga avgifterna.

2 gillningar

Hej igen,
Funderar lite på pensionsparandet.
Jag har nu sålt alla andelar som jag har haft i dyra fonder.
Nu kommer utmaningen om hur jag ska tänka kring att investera dessa pengar igen. Jag har skapat ett konto på LYSA. Min intuition säger att man inte ska lägga alla ägg i en korg, vilket i detta exemplet går ut på att lägga alla mina framtida egensparade pensionspengar och lägga i LYSA, eller om man ska investera halva pengen där och resten i ett ISK-konto med globala indexfonder? Eller ska man göra antingen det ena eller det andra? Gör jag en tankevurpa?
Tacksam för svar!

Du avgör om du vill ha flera olika ISK på olika institut. Men jag gör så. Mina ISK finns på två olika banker, mest om det skulle strula med en av dem när jag behöver göra uttag.

Detta gäller dock vanliga ISK och inte Lysa, men principen är ju densamma.

Tack för svar!
Det gäller min pension så förhoppningsvis ska den bara ligga och växa tills jag vill gå i pension :slight_smile:
Finns det någon mer anledning att du har delat upp det?
Ser själv ingen nackdel egentligen.

Ja, då kvittar det ju. Jag ska rycka slantar från mina regelbundet framöver, så för mig är det viktigt att det fungerar.

Vid minsta osäkerhet kring hur man vill placera är det ju inte fel att köra 50/50 och se vad man gillar s a s (så länge inget är bundet fram till pensionen).

1 gillning

Hej igen,
Jag lyfte ett förslag för min respektive angående fasträntekonto och vår summa som vi sparar för en insatts till ett framtida hus.

Taktiken vi har idag är att vi lägger in dem på Nordea i tre månaders cykler.
När pengarna sen “släpps” och vi fått en liten “räntevinst” så har vi sparat ihop en hel del pengar på dessa tre månader. Dessa pengar sätter vi då in, tillsammans med ursprungssumman, igen på tre månaders fasträntekonto och så gör vi så.

Häromdagen fick jag en idé om att det kanske är bättre att vi sätter in dem på fasträntekonto över ett år och de pengar vi sparar ihop under det året sätter vi i stället in på t.ex. Lysa varje månad med störst andel räntefonder. Sen när det gått ett år, så tar vi ut pengarna ifrån Lysa och trycker in dem på nytt i ett fasträntekonto över ett år.
Vad tycker ni, är det en god idé eller gör jag en tankevurpa?
Input hade varit guld!
Tycker detta är lite svårt men försöker lära mig att tänka på vår ekonomi på ett annat sätt än det som vi har gjort hitintills.

Allt gott,

Det du gör är att du pillar väldigt mycket utan att få så mycket tillbaka, om meningen är att du ska få ett bättre resultat.

Löpande tremånaderscykler är jättebra för er buffert, men har ni inga stora planer för pengarna i närtid så är det bättre om allt annat får sitta och puttra hos Lysa eller på något ISK i fonder ni valt, än att ni skyfflar pengarna fram och tillbaka. Glöm inte att det finns skatteberäkningseffekter vid insättning på ISK och Lysa är ett ISK.

Ah okej.
Ja, tanken är ju att vi vill att vårt kapital till en insats ska växa så mycket det kan fram tills vi hittar ett hus. Det kanske är två, tre år fram tills dess. Men det kan bli kortare.
Så, jag vet inte vad som räknas till närtid. Det är också pengar som, när vi behöver dem, inte “får” ha minskat. Man kanske ska satsa på Lysa och räntefonder där?

Intressant, Jag vet bara om att det blir en skatt som dras varje år. Så om du vill förklara för mig(och andra) vad det betyder, det du skrev om skatteberäknigseffekten och vad får den för konsekves i slutändan hade varit väldigt uppskattat. Eller om du vet nån artikel som går igenom det, så kanske jag kan läsa och försöka förstå själv :slight_smile:
Men som sagt, ibland lite svårt med inläsning och pusselläggning med all info man läser.

Allt gott,

Med så kort sparhorisont (0-3 år) och kravet på att de (nominellt ?) inte får minska i värde är det sparkonto med insättningsgaranti eller möjligtvis korträntefonder som gäller.

1 gillning

Det är väldigt kort tid i investeringssammanhang och då ska ni inte lattja runt med pengarna på börsen. Jag förordar fasträntekonto eller möjligen räntefond, men frågan är om det senare är värt det under denna tid. Satsa på att bevara pengarna.

Börsen är inte magi, det är extremt fluktuerande och osäkert över kort tid, men har över längre tid goda chanser att avkasta bra.

Skatteverkets egen förklaring är lite fyrkantig, men trots allt ganska pedagogisk:

Med mina ord som pedagog:

Värdet den 1 januari + värdet den 1 april + värdet den 1 juli + värdet den 1 oktober + värdet på alla insättningar under året = X

X dividerat med 4 = Y
(Y är kapitalunderlaget)

Y multiplicerat med 3,62% (statslåneräntan året före deklarationsåret + 1) = Z
(Z är schablonintäkten)

Skatten är sedan 30% av Z (i nästa deklaration är det 1,086% av Y)

Så, (extremt förenklat) månadssparar ni och värdeökningen är hyfsat jämn över året är det ganska lättgissat och skatten blir ungefär 1% av vad som finns på kontot vid midsommar. Så med 500k på kontot är skatten ungefär 5000 kronor. Även om pengarna minskar i värde så betalar du denna skatt.

Börjar du däremot ta ut och sätta in pengar kort och tvärs läggs dessa pengar till i matematiken varje gång du sätter in, även om det exempelvis är samma tusenlapp du flyttar runt mellan bankkontot och Lysa för att du tror att du optimerar avkastningen.

ISK är väldigt trevligt och en bra sparform, men för den som är inne och tar ut och sätter in stup i kvarten är det direkt dåligt.

Hängde du med? :smiley:

5 gillningar

Det här var VÄLDIGT intressant! Tack snälla för att du förklarade för mig :slight_smile:
Detta var jag dock helt ovetandes om…

Men om man gör ett räkneexempel:
Jag har 50000 kr på ISK konto på Lysa.
Jag sätter in 1000 kr varje månad.
Vi säger att värdet inte gått upp något mer än det jag sätter in under året för att göra det enkelt?

1000*12 =12 000
1 jan = 50000
1 april = 53000
1 juli = 56000
1 oktober = 59000

12000+ 50000+53000+56000+59000 = 230000 = X ?
230000/4 = 57500 = Y?
575000,0362= 2081,5 = Z?
2081,5
0,3=624 kr?

Är jag rätt ute?

Detta föder dock en mängd frågor hos mig.
Men det jag inte förstår då är hur folk kan leva på avkastning av sina investeringar? Om det äts upp av skatt i slutändan? Tar man bara ut en summa om året då om det har gått bra?

Jag tänker att men har t.ex. ett sparande som man lägger in pengar på varje månad, men tar inte ut pengar i onödan. Men om det t.ex. är ett bra erbjudande på ett par hörlurar som kostar en del och Fonderna på Lysa har gått väldigt bra. Är det då ändå dumt att ta ut pengar för den enstaka gången? Är ISK egentligen bara till för dem som ska spara pengar under en lång tid och sen när man behöver dem så tar man ut allt på en gång?

1 gillning

Det bygger på att man har en avkastning som vida överstiger 1% i snitt