Börja investera och månadsspara

Hej! Det är så att jag är 37 år gammal och har en hyfsad månadslön som sjuksköterska. Jag kan påverka lönen ganska mycket och således få både premiepension men också privat sparande förhöjt.

Jag är helt ny med det här med fonder, ISK, investering, aktier osv… Jag undrar helt enkelt hur jag ska gå tillväga? Vart ska jag börja? Jag är lite orolig för hur det ser ut just nu.

Jag har ett kapital på 120 000 kr just nu, dessa ruttnar i sparkonto som ej ger något i princip.

Hur mycket av det är det smart att börja med?

Jag brukar ha kvar att spendera 12 000 - 15 000 kr när alla räkningar och budget för mat och hushåll är inkluderade.

Jag hade tänkt vara lite försiktigt och kanske börja med 10 000 - 20 000 kr som direkt av kapitalet och sedan månadsspara på 2000 kr/mån på ISK och sedan 5000/mån på sparkontot.

Vart ska jag spara? Hur ska jag fördela?

Passivt? Aktivt?

Tacksam för svar

2 gillningar

Välkommen till forumet! :slight_smile:

Jag skulle rekommendera att börja här:

Ordningen brukar vara:

1. Skaffa en buffert som är tillräckligt stor för att sova gott om natten. Den är OK att den är på bankkonto med insättningsgaranti.

2. Börja månadsspara i passiva global indexfonder. Gärna via en fondrobot. Jag gillar och har mina egna pengar på LYSA.

Hur du kan tänka kring ditt befintliga belopp får du svar på här:

3 gillningar

Först och främst tack! Du var snabb på att svara! Höll på att kika på dina klipp nu. Väldigt intressant. Ska kolla vidare på dem.

När man menar buffert så är det den här med minst 3 månaders lönen som man menar?

Det är just LYSA som jag tittat och öppnat upp ett konto på. Ska kolla igenom dina klipp och tips ordentligt då innan jag börjar allt.

Tack för att du svarade

1 gillning

Ja, man får utgå från sin egen situation. Det är ju stor skillnad om man t.ex. är student i en hyresrätt eller som jag småbarnsförälder i en villa.

Hejsan Jan, först och främst STORT tack för er fantastiska podd. Just upptäckt den och det var en väl behövd “spark i baken” så jag kommer igång… Följt denna tråden samt lyssnat igenom på avsnitten 99, 263, 92 samt 288 och har en bra översikt av min ekonomi, behov etc. och gjort en plan.

FRÅGA: jag bor i Schweiz och när jag sökte på “Länsförsäkringar” på min Tradingplatform - kunde jag inte hitta denna - antar dock att det finns likvärdiga produkter på en internationell/CH marknad.

Skulle du kunna ge några tips?

1. Förslag/inspiration på internationella alternativt schweiziska fondrobotar (ex. Lysa - förstod av bekannta att det är bättre om jag använder en internationell/lokal CH version och inte en svensk)
  2. Tips på en internationell/schweizisk managed “globala index fonder” - dvs liknande Länsförsäkringar global index nära?

Stort stort tack på förhand!
Katharina

1 gillning