Har sparat ihop cirka 150 000 kr och jag är lite intresserad av hur ni skulle investera dessa pengar om ni hade 150 000 kr?
(om detta är fel kategori så kan någon mod flytta på tråden)
Har sparat ihop cirka 150 000 kr och jag är lite intresserad av hur ni skulle investera dessa pengar om ni hade 150 000 kr?
(om detta är fel kategori så kan någon mod flytta på tråden)
Hur lång är sparhorisonten och vilken risktolerans har du?
Jag hade lyssnat igenom hela RikaTillsammans-podden, den svarar på alla frågor kring din ekonomi.
Alla 400 avsnitten? ![]()
Kanske inte alla avsnitten på en gång, men börja här fungerar nog bra.
Ja det tycker jag! Ett om dagen medan man tar en promad så är man igenom alla på nästan ett år. Kör man ett varannan dag så tar det lite mer än 2 år och man har förändrat hela sitt liv för alltid och potentiellt gjort sin familj rik för all framtid.
Det tycker jag är värt!
Jag tycker också man ska lyssna på allt som intresserar en, men… kanske inte som en “mjukstart” eller en guide när man just ska börja.
Sant! Viktigt att man gör sådant man är bekväm med. En mjukstart kan ju då vara att välja poddavsnitt som verkar intressanta.
Bra gjort med sparandet.
Det saknas rätt mycket information för att ge några konkreta svar men några generella:
Identifiera dina mål med sparandet, är det för insats till bostad, en resa, pensionen eller kanske bara ett oändlighetssparande?
Är alla pengar pengar du kan förlora utan att det blir problematiskt eller har du behov av pengarna i närtid? Dvs, har du en skarp buffert utöver dessa 150k du pratar om?
Om det bara är “hur ska jag investera pengar som är ämnade för att långsiktigt investera” så är det onekligen lågkostnadsindexfonder som gäller med bred diversifiering, t ex globalfonder. Är det alla pengar du har och du vill bli rik snabbt, så är detta nog inte rätt forum (eller något annat forum för den delen, rik snabbt blir man om man har tur på hästar).
Finns ju ett gäng avsnitt på sajten men finns även många externt bra källor också. Vad har du tillskansat dig hittills i kunskap?