Jag skulle behöva hjälp med att bygga en långsiktig och säker portfölj för de kommande 5-10 åren. Jag är intresserad av två typer av fonder:
En global indexfond med låga avgifter som täcker flera marknader och ger stabil avkastning över tid.
En svensk indexfond med låga avgifter, som ger exponering mot den svenska marknaden.
Jag vill ha fonder som är säkra för investeringar under de kommande åren.
Jag har hört en del negativa nyheter om Avanza Global, framförallt att de rör sig mot ESG-vägen, vilket gör mig lite tveksam. Även DNB Global Index har fått mig att fundera, och jag känner mig nu osäker på vilka alternativ som skulle passa bäst.
Min ursprungliga plan var att investera i Avanza Global och Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Men efter att ha hört en del negativa nyheter om Avanza Global, speciellt kring deras ökade fokus på ESG, är jag nu osäker.
Jag är ute efter en global indexfond med låga avgifter och bred exponering, samt en svensk indexfond, båda med fokus på långsiktig stabilitet utan att kompromissa för mycket med specifika riktlinjer som ESG. Jag vill gärna ha råd om vad som kan passa bäst för de kommande 5-10 åren.
Jag har 40 % av alla mina pengar i Avanza global och har valt att behålla den. Tror inte man behöver vara orolig. Har samtidigt börjat köpa avanza emerging markets och HB småbolag för att närma mig marknadsviktning för fonderna.
Så här skriver Avanza till oss andelsägare. Jag tycker det nya indexet blir helt ok. Som sagt så köper jag emerging markets och småbolag för att bredda.
Ändring i Avanza Globals fondbestämmelser fr.o.m. den 17 september 2024 Avanza Global förvaltas av Avanza Fonder AB (nedan ”Avanza Fonder”). Fonden har sedan
lanseringen varit en så kallad matarfond som investerar i fondandelar i mottagarfonden
Amundi Index MSCI World (”Mottagarfonden”). Mottagarfonden förvaltas av Amundi
Luxembourg S.A. Avanza Global har fått exponering mot de globala aktiemarknaderna genom
dess investeringar i Mottagarfonden.
Den 17 september 2024 kommer en successiv inlösen av Avanza Globals investeringar i
Amundi Index MSCI World att påbörjas. Fonden kommer därefter att få exponering mot de
utvecklade globala aktiemarknaderna genom att direkt investera i aktier.
Fonden blir en indexfond med mål att efterlikna värdeutvecklingen av indexet
Morningstar® Developed Markets TME Paris Aligned Benchmark Sustainability Select Index.
Indexet ger en bred exponering mot de utvecklade globala aktiemarknaderna och är anpassad
till Parisavtalets mål om att minska utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser.
Exempel på bolag som inte kommer att ingå i indexet (och därmed inte heller i fonden):
Bolag som är inblandade i allvarliga brott mot internationella regler och
överenskommelser,
Bolag med hög hållbarhetsrisk och;
Bolag som är verksamma inom kontroversiella sektorer, exempelvis tobak, kol och
kontroversiella vapen.
Indexet består för närvarande av drygt 800 globala börsbolag. Indexet är återinvesterande,
vilket innebär att utdelningar som betalas ut för aktier som ingår i fonden återinvesteras i
fonden, justerat för skatt.
Vad innebär det för dig som är andelsägare i Avanza Global? Avanza Global kommer fortsatt vara en fond som ger en bred exponering mot de globala
aktiemarknaderna. Ändringen i fondbestämmelserna möjliggör för Avanza Global att, istället
för att vara en matarfond, bli en indexfond som direkt investerar i aktier.
Avanza Globals mål är att efterlikna utvecklingen av Morningstar® Developed Markets TME
Paris Aligned Benchmark Sustainability Select Index.
Varken avgifts- eller risknivån för Avanza Global kommer att förändras. En fördel med
förändringen är att Avanza Global (som är registrerad i Sverige) kommer betala 50 procent
Sida
2/2
lägre källskatt på amerikanska utdelningar än vad Mottagarfonden (som är registrerad i
Luxemburg) gör. Eftersom amerikanska bolag väger tungt (från tid till annan upp till cirka 70
procent) i det index som Avanza Global kommer att efterlikna utvecklingen av kommer den
lägre skatten på utdelningar ha en positiv påverkan på fondens avkastning.
Ändringen kommer innebära att Avanza Global initialt köper de aktier som ingår i
Morningstar® Developed Markets TME Paris Aligned Benchmark Sustainability Select Index.
Detta medför en ökning av courtagekostnaderna för fonden under tiden förändringen
genomförs. För att minimera de negativa effekter dessa kostnader kan ha för Avanza Globals
avkastning har Avanza Fonder beslutat att inte ta ut någon förvaltningsavgift ur fonden under
perioden 17 september 2024 till och med den 16 oktober 2024.
Så gör du om du inte längre vill ha kvar dina andelar i Avanza Global
Vill du inte längre ha kvar dina andelar i Avanza Global så har du rätt att lösa in dem utan
kostnad både före och efter att de ändrade fondbestämmelserna börjar gälla. Det finns alltså
ingen begränsning i tid. Vi vill dock göra dig uppmärksam på att försäljning kan medföra
skatteeffekter för dig. Fondbestämmelserna finns tillgängliga på avanza.se