Efter 48 år har jag hamnat i ett ganska spretigt sparande. Känner mig vilsen helt enkelt och skulle behöva lite goda råd och stöttning.
Min bakgrund är lite krokig. Jag har aldrig brytt mig speciellt mycket om pengar, varit nöjd så länge jag haft så jag klarar mig. Blir lätt uttråkad i vardagen så har bytt jobb och bransch ett antal gånger. Har prioriterat familjen och min fritid före karriären och därmed mestadels jobbat deltid, även haft perioder av sjukskrivning.
Idag jobbar jag heltid med en månadslön på 34 000 (innan skatt) plus en egen verksamhet som ger ett par tusen extra varje månad.
Nu till mitt sparande. Min mor startade en Sverige index fond på fondkonto till mig för många år sedan där 200 kr sattes in varje månad, därefter har jag själv fortsatt att sätta in olika mindre summor varje månad, säg mellan 200-500 kr beroende på min ekonomiska situation. Senaste dryga året har jag sparat 2000 kr och höjde nyligen till 3000.
Jag har behövt ta av dessa pengar vid några tillfällen, men idag är värdet 280 000 kr (+140%). Avgiften på den här fonden är 0,6% så inte katastrof men inte heller bra.
Förra vintern hade jag förmånen att få ett arv på drygt 500 000 kr. Den största delen hamnade hos SBAB där jag kunde binda räntan till över 4%. Nu ligger 300 000 kvar där på ett rörligt sparkonto i brist på en bättre plan.
Har 190 000 kr hos Avanza, hälften i aktier och fonder på ISK som jag köpt mer eller mindre på måfå i desperation efter att i varje fall få lite utdelningar, andra halvan ligger på ett vanligt sparkonto. Här var tanken att bygga upp ett gäng stabila utdelare.
Jag har även ett till sparkonto på min vanliga bank med cirka 100 000 kr på.
Så summerat börjar mitt sparkapital närma sig 900 000 och jag känner viss stress över att jag vill göra något bra utav dem, vill få dem att växa, men är livrädd för riskerna. Det känns som att det alltid är fel tillfälle att gå in i börsen.
Samtidigt vet jag att jag måste göra det, men är osäker på hur och var.
Har aldrig levt för mitt jobb. Jobbar för att kunna leva. Kommer nog inte sluta jobba när jag är 55 år men jag skulle gärna ha känslan att kunna göra det. Är medveten om att 7 år är för kort tid för att uppnå det, men jag skulle vilja komma en bit på vägen.
Jag skulle kunna öka mitt månadssparande till 5000 kr och mer arv kommer att komma in. Jag har även ett hus som i dagsläget har en ungefärlig vinst på 1,5 miljon.
Så… hur hade ni gjort med sparkapitalet?
Jag tar tacksamt emot alla kloka råd från er som kommit längre än mig vad gäller investeringar och sparande.
Tack på förhand!