Hjälp mig styra upp mitt sparkapital!

Efter 48 år har jag hamnat i ett ganska spretigt sparande. Känner mig vilsen helt enkelt och skulle behöva lite goda råd och stöttning.

Min bakgrund är lite krokig. Jag har aldrig brytt mig speciellt mycket om pengar, varit nöjd så länge jag haft så jag klarar mig. Blir lätt uttråkad i vardagen så har bytt jobb och bransch ett antal gånger. Har prioriterat familjen och min fritid före karriären och därmed mestadels jobbat deltid, även haft perioder av sjukskrivning.

Idag jobbar jag heltid med en månadslön på 34 000 (innan skatt) plus en egen verksamhet som ger ett par tusen extra varje månad.

Nu till mitt sparande. Min mor startade en Sverige index fond på fondkonto till mig för många år sedan där 200 kr sattes in varje månad, därefter har jag själv fortsatt att sätta in olika mindre summor varje månad, säg mellan 200-500 kr beroende på min ekonomiska situation. Senaste dryga året har jag sparat 2000 kr och höjde nyligen till 3000.
Jag har behövt ta av dessa pengar vid några tillfällen, men idag är värdet 280 000 kr (+140%). Avgiften på den här fonden är 0,6% så inte katastrof men inte heller bra.

Förra vintern hade jag förmånen att få ett arv på drygt 500 000 kr. Den största delen hamnade hos SBAB där jag kunde binda räntan till över 4%. Nu ligger 300 000 kvar där på ett rörligt sparkonto i brist på en bättre plan.

Har 190 000 kr hos Avanza, hälften i aktier och fonder på ISK som jag köpt mer eller mindre på måfå i desperation efter att i varje fall få lite utdelningar, andra halvan ligger på ett vanligt sparkonto. Här var tanken att bygga upp ett gäng stabila utdelare.

Jag har även ett till sparkonto på min vanliga bank med cirka 100 000 kr på.

Så summerat börjar mitt sparkapital närma sig 900 000 och jag känner viss stress över att jag vill göra något bra utav dem, vill få dem att växa, men är livrädd för riskerna. Det känns som att det alltid är fel tillfälle att gå in i börsen.
Samtidigt vet jag att jag måste göra det, men är osäker på hur och var.

Har aldrig levt för mitt jobb. Jobbar för att kunna leva. Kommer nog inte sluta jobba när jag är 55 år men jag skulle gärna ha känslan att kunna göra det. Är medveten om att 7 år är för kort tid för att uppnå det, men jag skulle vilja komma en bit på vägen.

Jag skulle kunna öka mitt månadssparande till 5000 kr och mer arv kommer att komma in. Jag har även ett hus som i dagsläget har en ungefärlig vinst på 1,5 miljon.

Så… hur hade ni gjort med sparkapitalet?

Jag tar tacksamt emot alla kloka råd från er som kommit längre än mig vad gäller investeringar och sparande.

Tack på förhand!

1 gillning

Jag hade samlat allt sparande på en plats.

Om du tror att du skulle må dåligt om börsen går ner kraftigt kan du ha en del av kapitalet i räntor som du sedan växlar över till index (eller vald mix) vid en sättning, och på så vis känna glädjen av att köpa billigt.

Personligen hade jag flyttat allt till Lysa och satt en 70/30 mix. Sen hade jag loggat in varje dag och ångrat att jag inte satte 100% aktier. Efter några månader skulle jag tröttna och ändra till 100% aktier, och sedan är det bara en fråga om dagar innan en svart börsvecka inleds.

Om du tror att du kan låta bli att logga in och kolla utvecklingen stup i kvarten kan du ju välja 100% aktier direkt istället.

TS skriver att denne är livrädd för riskerna så 70-100% aktier låter mycket i en start.

@Jgkr
du sänker din risk om du t.ex. investerar i en billig global indexfond (tusentals stora bolag) istället för ett fåtal utdelningsbolag, oavsett hur stabila de upplevts historiskt.

Läs om survivorship bias, du ser bara de stabila utdelare som klarade sig av ett mycket större antal som fallit längs vägen. Många av de som upplevs stabila historiskt kommer inte att prestera lika bra i framtiden.

Att vara livrädd för risk och äga ett fåtal enskilda aktier går inte hand i hand då det höjer din risk.

Jag tycker inte att det är fel att du mixar fasträntekonton med insättningsgaranti och så hög sparränta som möjligt med aktiefonder.

Proportionerna kan nog inte vi bestämma åt dig men din risktolerans verkar i nuläget låg.

Hur mycket av dessa 900 000kr kan du tänka dig att förlora (om än tillfälligt, i några år) vid en nedgång? Det bör styra hur pengarna ska placeras.

Börserna kan gå ner 50% eller mer vid djupa nedgångar som förvisso kommer sällan, skulle du ligga fullinvesterad är det 450 000kr.

För dina enskilda utdelningsaktier finns det nog inget golv för hur mycket de kan gå ner, enskilda bolag kan gå under helt.

@extragloves Det är fantastiskt hur bra ens investeringar går när man inte bevakar dem! Du har en poäng där.
Jag gillar tanken att ha en andel i räntor för att kunna flytta till börsen vid nedgång.

@Passiv Tack för input! Tar till mig av det du skriver om både utdelare och risker. Det hjälper mig att få mer kunskap och trygghet i detta.
Jag kanske inte är direkt livrädd för risker, men jag är inte bekväm med dem. En viss trygghet kan jag känna eftersom jag sett min svenska indexfond tappa rejält i värde för att komma tillbaka. Vilken känsla som uppenbarar sig om/när det händer med dem här pengarna är jag osäker på. Det är nog den ovissheten som spökar lite.
Jag har i dagsläget inget behov av pengarna, men självklart vill jag ha en trygg buffert. Tänker att 5-600 000 kommer jag garanterat inte behöva använda de kommande 5-7 åren.

Om jag skulle bestämma mig för att ha 600k, alltså ett par-tre hundra tusen till, på börsen. Hur skulle jag smartast/tryggast genomföra det?
Dunka in allt i en global indexfond i övermorgon eller smyga in dem under en period?
Andra reflektioner?

Jag skrev ett svar på en liknande fråga om engångsinsättning (lump sum) kontra månadssparande (dollar cost averaging) för två dagar sedan och skulle nog säga samma sak nu, länkar till det svaret nedan.
Artiklarna kan vara intressanta för din del också.

Kort sagt är det statistiskt bästa att trycka in så mycket pengar som möjligt så tidigt som möjligt. Frågan är hur du känner och reagerar om det i praktiken visar sig vara fel och det går ner mycket direkt därefter.
De flesta skulle inte må så bra av det och därför brukar nog standardrådet vara att dela upp insättningarna en del.

En kompromiss skulle kunna vara att du kör in det över ett år eller något liknande, dvs. 25tkr/månad tills du fått in ytterligare 300tkr.
Då får du in mycket pengar på börsen på kort tid (ja, ett år är i sammanhanget ganska kort tid) och kan pausa om du vill, du får förhoppningsvis en större känsla av kontroll.

1 gillning