Kommer aldrig ha hög inkomst - hur ska jag spara?

Utbildar mig till konsthantverkare/keramiker och kommer aldrig ha en hög inkomst. Är idag 28 år, har maxat CSN-lån och bor i hyresrätt.

Idag ser mitt sparande ut som följer:
300 000 på sparkonto med 3.50% ränta
100 000 på Lysa, 100% aktiefonder
300 000 på Avanza, främst indexfonder global (Avanza global + Storebrand Global All Countries A) och Sverige (Avanza zero) och med en mindre del i emerging markets.

Jag driver enskild firma och när jag tar examen om två år beräknar jag att ha en vinst runt 15-20 000/månad innan skatt, från försäljning av verk och kursverksamhet.

Drömmer om att kunna flytta ut på landet inom 10 år och ha keramikverkstad på gården, så sparar främst till bostadsrätt nu. Lever i övrigt en ganska billig vardag.

Hur hade ni tänkt med sparandet här. Har jag t.ex. för hög andel på sparkonto?

2 gillningar

Har man begränsad inkomst så kan man skära ner på utgifterna å ha ett större belopp disponibelt…

Ja, lite så tänker jag med nästan 50% på sparkontot. Samtidigt vill jah inte att pengarna ska ätas upp av inflationen…

3 gillningar

Investera dem i aktier i så fall.

Du kan ju välja att lägga en del av kapitalet i indexfonder med låg avgift. Att köpa aktier om man inte har koll är lite som att försöka jaga älg med fiskespö…

1 gillning

Tips är att lyssna på avsnittet om fyra hinkar.

Jag har min ekonomi uppdelad i:

1. Lönekonto för löpande utgifter
  2. Sparkonto hos Borgo för kortsiktigt sparande (vi sparar nu till hus tex)
  3. 100% aktier på Lysa för långsiktigt sparande

Sen pratar RikaTillsammans om en lekhink också där man kan investera i enskilda aktier, vin, eller vad man nu vill. Det har jag dock skippat.

Hur stor varje hink ska vara beror på vad dina mål är och din livssituation och hur dina planer framöver ser ut. En förälder till två barn som bor i villa behöver ha en större buffert än en ensamboende i hyresrätt. Drömmer man om att köpa hus inom fem år kanske man ska låta den hinken växa sig stor. Är man nöjd med sitt boende och inte tror att ens livssituation kommer förändras nästkommande tio år kanske man inte ska ha så stor kortsiktig hink utan låta den långsiktiga hinken växa mer.

1 gillning

Låter som en väldigt låg och osäker inkomst framöver. Bra komplettera med annat jobb eller åtminstone sidoinkomst.

Ålder och sparkapital är ju bra. In med 150 till på börsen, vid bra tillfälle och sen låter du allt vara i många år med ränta på ränta. Spara i alla fall något löpande. 15 år framåt så har du någon miljon. 20 år framåt 3 mille osv.

1 gillning

Ja, egentligen blir undervisningen den “säkra” delen av yrket, medan min egen produktion mer ger en sporadisk inkomst. Men jag har sneglat åt att utbilda mig till något annat också, som hade kunnat ge mig ett deltidsjobb med stabil inkomst…

Bra tips med sparandet. Du tänker alltså runt 20% på sparkonto jämfört med mitt nuvarande 40%.

2 gillningar

Vettigt att du funderar på kompletterande inkomster.

Ja, mer på börsen med lång tid för ränta på ränta att arbeta bör ge bra effekt.

Personligen skulle jag avvakta läge som känns bra, utan att för den skull göra sig skyldig till att timea marknaden. Även Morgan Hauser tycker ju att man ska passa på att köpa extra vid dipp :slight_smile:

1 gillning