Kan du berätta mer om det?
Jag har KF men ser det som en fördel för utländska aktieinnehav mht utländsk kupongskatt på utdelningar.
Såklart bättre att ha ISK med schablonskatt om man har avdrag man kan göra mot schablonskatt (tex räntekostnader och RUT/ROT avdrag).
Ja det tycker jag, om man vill hålla det enkelt och använda vanliga fonder. Ska man gå över på ”permanent” eller ”allväders” portfölj så kommer det att kräva mer inkl handel med ETF/ETCer. Så allt beror på hur mycket din äldre anhörig (och/eller du) vill lägga på det.
Om din anhörige inte har behov av att ta ut pengar från KF portföljerna för att leva utan de placeras för framtiden för förmånstagarna så hade jag nog kört
-
30% aktieandel. 20% är i min mening något lågt för att bevara värdet realt. Många ”proffs” förvaltare i Trad/Generationsfonder har vanligen 30% åtminstone även långt in i pension. Du kan tex. titta i denna tråden för att få en översikt hur dessa typiskt investeras. Fördelning på de fonder som du föreslaget verkar rimligt. PLUS och DNB global om de finns tillgängliga, annars närmaste motsvarande aktieindexfond med under 0,4% ish i avgift.
-
70% obligationsfonder, standard sådana med låg avgift och breda innehav med hög/mycket hög kreditkvalitet i SEK med typiskt 3-5 års duration. Så länge avsikten är att ha pengarna i KF i runt 3-5 år till (matcha durationen enligt gammal tumregel) så ger detta högre chans för vettigt försvar mot inflation. Högre chans att dessa verkar som motvikt mot ev aktienergång. Korta räntefonder har inte den effekten. I så fall hade jag nog kört 35%/35% i AMF Lång (som även innehåller en del företagspapper med högre chans på avkastning men väldigt hög kreditkvalitet och typisk 3-4 års löptid på lånen) och Storebrand Obligation (med ännu högre kreditkvalitet och runt 5 års löptid på lånen dvs. något högre chans för högre avkastning i räntesänkningsperioder)
Om din anhörige kan ha behov av att ta ut pengar så hade jag nog i så fall tweakat portföljen till att ha en del kortränta som har väldigt låg volatilitet men å andra sidan inte ger samma skydd mot inflation, något i stil med
-
30% aktieandel som ovan. PLUS och DNB global eller motsvarande.
-
35% obligationsfonder, där jag då valt AMF Lång som i min mening bäst motsvarar “hela höstacken” på svenska marknaden
-
35% kortränta, där jag då valt AMF Kort eller Storebrand Kort som är billiga bra korta räntefonder med hög kreditkvalitet
Lycka till och hojta till om frågor
PS: Om du vill läsa mer om räntor rekommenderar jag denna tråden