Hjälp! Portfölj med låg risk på kapitalförsäkring

Hej!

En äldre anhörig har bett mig om hjälp med placeringar på ett antal kapitalförsäkringar och jag skulle verkligen uppskatta återkoppling från er kunniga personer här på forumet.

Hen har inget intresse av att ta risk utan vill främst att pengarna ska bevara sitt reala värde över tid.

Jag har informerat om att det är dumt att ha dessa pengar på kapitalförsäkringar av skatteskäl (rör sig om miljonbelopp sammantaget) och att det vore bättre att placera pengarna på sparkonto om nu hen inte vill ta någon större risk. Men pga. förmånstagarskäl insisterar personen i fråga om att dessa ska förbli placerade på de kapitalförsäkringar de befinner sig på idag.

Min tanke är därför att ändå ha en viss aktiedel för att skydda något mot inflation och de skatteeffekter som det innebär att låta kapitalet ligga på en kapitalförsäkring, och jag tänker mig därmed en 20/80-portfölj som består av

15% DNB Global Indeks
5% PLUS Alla Bolag
40% AMF Räntefond Kort
40% AMF Räntefond Mix

Är det en rimlig portfölj givet önskemålet om att bevara det reala värdet över tid? Är det bättre att helt skippa aktiedelen och köra 50/50 korta/längre räntor? Vad hade kunnat göras annorlunda/förbättras?

Stort tack på förhand för hjälpen!

1 gillning

Verkar rimligt. Beror kanske lite på hur mycket man tror på Sverige om det är plus alla bolag Sverige. Men annars ser det nog rätt så ok ut.

Angående att skippa alktie delen så finns det risk att resultatet blir värre än med sparkontot.

Såklart finns risken även med aktiefonder. Beror helt på hur länge pengarna får stå.

2 gillningar

En enklare allvädersportfölj? Låg volatilitet, låga drawdowns och ok avkastning.

2 gillningar

Eftersom du specifierar bevarande av realt värde skulle jag rekommendera att du läser om allvädersportföljen i denna tråd. Den är lång men det första inlägget har uppdaterates kontinuerligt och är nu en summering av hur olika tillgångsslag reagerar i olika ekonomiska klimat. Jag skulle speciallt rekommendera att titta på grundportföljen.

Räntefonder, men även en del aktier, tenderar att inte klara sig bra under perioder med hög inflation och din föreslagna portfölj innehåller bara aktier och räntefonder. Vi har just gått igenom en period av förhöjd inflation och det är inte omöjligt att vi kommer att se mer av detta framöver. Under 1970 talet, när vi senast upplevde hög inflation, kom och gick inflationen i vågor.

Även om du inte vill gå hela vägen över i en allvädersportfölj som grundfportföljen tror jag att det kan vara värt att investera en del (10% - 20%?) i guld eller en råvarufond för att bättre gardera dig.

4 gillningar

Kan du berätta mer om det?
Jag har KF men ser det som en fördel för utländska aktieinnehav mht utländsk kupongskatt på utdelningar.
Såklart bättre att ha ISK med schablonskatt om man har avdrag man kan göra mot schablonskatt (tex räntekostnader och RUT/ROT avdrag).

Ja det tycker jag, om man vill hålla det enkelt och använda vanliga fonder. Ska man gå över på ”permanent” eller ”allväders” portfölj så kommer det att kräva mer inkl handel med ETF/ETCer. Så allt beror på hur mycket din äldre anhörig (och/eller du) vill lägga på det.

Om din anhörige inte har behov av att ta ut pengar från KF portföljerna för att leva utan de placeras för framtiden för förmånstagarna så hade jag nog kört

• 30% aktieandel. 20% är i min mening något lågt för att bevara värdet realt. Många ”proffs” förvaltare i Trad/Generationsfonder har vanligen 30% åtminstone även långt in i pension. Du kan tex. titta i denna tråden för att få en översikt hur dessa typiskt investeras. Fördelning på de fonder som du föreslaget verkar rimligt. PLUS och DNB global om de finns tillgängliga, annars närmaste motsvarande aktieindexfond med under 0,4% ish i avgift.

• 70% obligationsfonder, standard sådana med låg avgift och breda innehav med hög/mycket hög kreditkvalitet i SEK med typiskt 3-5 års duration. Så länge avsikten är att ha pengarna i KF i runt 3-5 år till (matcha durationen enligt gammal tumregel) så ger detta högre chans för vettigt försvar mot inflation. Högre chans att dessa verkar som motvikt mot ev aktienergång. Korta räntefonder har inte den effekten. I så fall hade jag nog kört 35%/35% i AMF Lång (som även innehåller en del företagspapper med högre chans på avkastning men väldigt hög kreditkvalitet och typisk 3-4 års löptid på lånen) och Storebrand Obligation (med ännu högre kreditkvalitet och runt 5 års löptid på lånen dvs. något högre chans för högre avkastning i räntesänkningsperioder)

Om din anhörige kan ha behov av att ta ut pengar så hade jag nog i så fall tweakat portföljen till att ha en del kortränta som har väldigt låg volatilitet men å andra sidan inte ger samma skydd mot inflation, något i stil med

• 30% aktieandel som ovan. PLUS och DNB global eller motsvarande.

• 35% obligationsfonder, där jag då valt AMF Lång som i min mening bäst motsvarar “hela höstacken” på svenska marknaden

• 35% kortränta, där jag då valt AMF Kort eller Storebrand Kort som är billiga bra korta räntefonder med hög kreditkvalitet

Lycka till och hojta till om frågor

PS: Om du vill läsa mer om räntor rekommenderar jag denna tråden

3 gillningar