How the economic machine works | Ray Dalio

I veckans avsnitt om Allvädersportföljen refererar @zino till denna video av Ray Dalio. Jag tycker också den är riktigt bra och sevärd. Ger en grundläggande förståelse som alla borde ha.

8 gillningar

Det är en bra modell för att förklara de stora konjunktursvängningarna.

Däremot utelämnar den hela maskineriet under huven. Hur fungerar produktivitetstillväxten. Hur fungerar maskineriet som vi använder dagligen när vi byter tjänster med varandra genom företag som betalar en del av allt vi gör till olika avgifter och skatter som sen offentlig sektor använder för att skapa infrastruktur som gör oss effektivare, ökar vår produktivitet genom att ta hand om och utbilda våra barn och behandla sjuka så att de blir friska och bidrar mer. Den ökade mängden tjänster vi gör varandra ökar hela tiden välfärden. Hur kapital, arbetskraft och offentlig sektor samverkar för att öka produktiviteten och välfärden.

Den är super! Tycker även dessa är bra och viktiga ur ett makroperspektiv, för de som är intresserade att nörda vidare:

”World Changing Order” av Ray Dalio:

Broken Money av Lyn Alden:

1 gillning

Inte sett förut och jag snappade upp mycket från klippet! Tack för det :slightly_smiling_face:

Är du lönsam, lille vän?

… eller ska vi säga “produktiv”? :rofl:

2 gillningar

Mycket bra tips här.

Rothbards standardverk Man Economy and State finns som ljudbok här:
https://mises.org/podcasts/man-economy-and-state-power-and-market

Den tycker jag beskriver rätt bra det som sker under huven som någon nämnde. Vad exakt är det som händer när vi människor handlar med varandra? Vad är pengar? Vad menas med hastigheten på pengar?