Läsvärda artiklar i veckan | 2022-46

Istället för att lägga det som enskilda trådar kommer här en sammanställning av artiklar som jag läst i veckan och som jag tror du kan ha glädje av. Om du har några bra artiklar, posta dem gärna som en kommentar! :slight_smile:

Krypto: Artikel om SBF & FTX och hur det hängde ihop

En stor behållning är resonemanget om price vs flow-affären. Relevant för veckans avsnitt. Magiskt dessutom att de hade gått ut med följande erbjudande till investerare med garanterad avkastning, ingen nedsida, ingen lockup och 15 % avkastning givet under amerikansk lagstiftning.

Ben Carlson: Tänkvärt om pengar och miljardärernas skilsmässor

Behållningen:

Money is important but the money in and of itself doesn’t equate to true wealth.

True wealth is about having healthy relationships.

True wealth means not chasing status just to impress other people.

True wealth is about finding some balance in your life between work and family.

True wealth means not obsessing over money all the time.

True wealth is about having more time to do what you want with your life, not doing stuff you feel like you have to do.

True wealth means knowing how much is enough for you.

Nick Magiullu: Proof of work

When you see a lot of people making a lot of money that wouldn’t normally be making a lot of money, that’s a sign that something’s off. When you have 29 year-olds worth $26 billion naming sports stadiums, look out. When individuals are going from unemployment to retirement in a few months, proceed with caution. Ultimately, when too many people are getting too lucky too often, that’s your wakeup call. That’s your hint that the good times won’t last forever. Why?

Barry Ritholtz: When narratives collapse

I don’t believe I need to expound on each of these 10 bullet points. I am confident that you, dear reader, understand what the prior dominant narrative was for each, why those fables failed, and the subsequent chaos that those failures created.

2022 Narrative #Fails
The Billionaire Genius
SBF, FTX & Alameda Research
Tech Dominance & the New Economy
The Fed Put
60/40 is dead
DeFi Will Replace Regulations
Russian Military Might
A Red Wave is Coming
The Inevitable Triumph of Trump/MAGA
How About Those Mets?

Ians Blog: Bubbles are not just for stock markets

Handlar om hur bubblor även uppstår utanför finansmarknaden.

Fortunes and frictons: invest like a pigeon

Tror du kommer känna igen resonemanget. :slightly_smiling_face:

Morgan Housel: Attention

Värt att komma ihåg för alla som arbetar med kommunikation som ledare, chef, förälder eller liknande.

Morgan Housel: A few stories I like

Den första historien om Buffett och snickers är fantastisk. :slight_smile:

Övriga läsvärda artiklar

8 gillningar

Jättebra idé att samla dina bästa artiklar! :grinning::+1: jag sitter alltid och skrollar för att inte missa en

Många guldkorn i dessa.

Housel om Martin Luther King tex :+1:

Bubblor utanför börsen. Min spaning på fastighetsbubbla i Sverige var när jag såg att de flesta riktigt bra lokalerna var mäklarnas. Nu köpte vi tillslut ändå. Man måste ju bo, tyvärr, känns det som ibland :joy:

Top 10 miljardärerna med 12 skilsmässor :astonished:

1 gillning

Lite sent på det och fel media men denna intervjun var väldigt nyttig för alla som har svårt att förstå vem som gör vad i svenska statens namn…