Helgläsning med veckans bästa artiklar | 2022-48

På föreslag från några av er i forumet fick jag tipset att dela med mig av några av de bästa artiklar som själv läst och uppskattat i veckan.

Nedan följer ett par artiklar om kryptokraschen 2022:

Med ovan får jag passa på att önska trevlig helg!

13 gillningar

Har vi en intressanta artikel/pod där forskare gemför vad forskning säger och vad populär influenser säger.

Känn dig träffad @janbolmeson

“Save aggressively for retirement when you’re young.” “The stock market is a sure-fire long-term bet.” “Fixed-rate mortgages are better than adjustable-rate mortgages.” Popular financial advice like this appears in all kinds of books by financial thinkfluencers. But how does that advice stack up against more traditional economic thinking?

One economist’s take on popular advice for saving, borrowing, and spending

Gillade hans åsikter om volatilitet i den där.

1 gillning

Tack @hejhopp! Har laddat ner hela artikeln för lite kvällslektyr.

@esko - kan du inte utveckla?

1 gillning

Hur vore det med ett 3 minuters avsnitt varje fredagmorgon med snabbtips om läsvärda artiklar inför helgen?

Eftersom vi vet hur de förra tre minutersavsnitten gick: 3 minuter är 180 sekunder. Tittar du på en klocka som har armar, den som oftast är längst, och går snabbast, får max gå tre varv… :joy:

1 gillning

Essensen i det han skriver är att han tycker att volatilitet är ett dåligt mått på risk, och att den största anledningen till att det används i så stor utsträckning för att kvantifisera risk är att det är ett av de få sättet det går att göra det på. Det innebär inte att det är en bra indikator.
Ungefär så, han satte ord på en del saker som jag funderat på själv, så det blir inte så mycket utvecklande som sammanfattande.

1 gillning

Delar hans frustration, skapade ju en tråd om det

Tycker fortfarande det är konstigt att det inte finns mer kvantitativa riskmått (förstår att dom alltid blir trubbiga på ett eller annat sätt, men det är nästan bara volatilitet som diskuteras)

2 gillningar