Hej, här kommer en riktig nybörjarfråga. Hur följer jag utvecklingen på börsen? Exempelvis hur mycket börsen har fallit från toppen? I tidningar etc så ser man ju bara senaste dagens utveckling samt årets utveckling.
Jag skulle bli så glad över ett inlägg med exempel på hur man går till väga för att analysera börsens utveckling. När man ex säger att börsen har fallit 10% vad innebär det, 10% i förhållande till vad? Och vilket index tittar man på?
Sätt tidshorisonten så att den senaste toppen syns, i detta fall räcker det med kort horisont men jag brukar ta 3 år. Där kan du se att toppen är 13e januari och står på: 444.09
Notera vad den senaste kursen för indexet är. Just nu är det värdet: 355.66
Nu när du har högsta och nuvarande värde är det ju bara att köra: 355.66/444.09 = 0.80 så just nu står världsindex i 80% av den senaste toppen och min slutsats är att den har gått ner 20% från den förra toppen.
Inte säker på att det är så här man räknar och det finns kanske något bättre sätt men här har du i alla fall en metodik att få en känsla för hur vi ligger till...