Hejsan,
Satt och läste om indexfonder men det är en sak jag inte jag fattar. Uppdaterar indexfonden sitt innehav av olika aktier på en daglig basis eller hur fungerar det?
Hejsan,
Satt och läste om indexfonder men det är en sak jag inte jag fattar. Uppdaterar indexfonden sitt innehav av olika aktier på en daglig basis eller hur fungerar det?
De index som fonderna föjer ombalanseras några gånger per år med nya vikter för varje bolag. Se till exempel MSCI Quarterly Index Review.
Frågan är då om indexfonderna följer sitt index slaviskt på ombalanseringsdagen? I så fall riskerar de att få dåliga kurser när alla säljer och köper samtidigt. Det vore rationellt att smeta ut köp och försäljningar över en lite längre period. Eftersom jag blev nyfiken på den frågan så googlade jag lite och råkade stöta på det här examensarbetet som studerat OMXS30:
Kostnader för indexfonder vid revidering av OMXS30?: en eventstudie av Linus Leise och Rasmus Jonsson.
De använder begreppet “indexkostnad” för att beskriva dåliga köp- och sälj-kurser som beror på att marknaden känner till i förväg hur fonderna kommer handla. De verkar hitta visst stöd för att det finns en indexkostnad veckorna före och efter att en aktie inkluderas eller tas bort ur indexet. Har bara läst abstract och skummat studien, men den verkar intressant.
Mellan ombalanseringarna så är det nog bara köp och sälj som beror på att folk sätter in och tar ut pengar ur fonden.
Hittade en riktigt bra genomgång (men från en partisk källa): iShares Investigates: The Cost of Equity Index Rebalances
Värt att beakta är att ingen ombalansering behövs för marknadsviktade index (frånsett när indexets bolagssammansättning förändras), vilket väl är huvudrekommendationen här.
Ja, det stämmer. När kursen går upp så ökar bolagets marknadsvärde men aktierna som fonden äger ökar lika mycket, så marknadsvikten stämmer automatiskt.
Hur fungerar indexfonder när det kommer till utdelningar? Återinvesteras denna direkt i samma aktie? Hur görs nyinköp? Vore intressant att höra hur sånt här arbete går till!